Skip to content

Samenwerking ADM en PepsiCo in verduurzamen voedselproductie

ADM en Pepsico gaan een strategische samenwerking aan om de regeneratieve landbouw in hun ketens en daarmee verduurzamen van voedselproductie uit te breiden.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Hoofdkantoor van Pepsico Nederland in Utrecht. - Foto: ANP premium

Hoofdkantoor van Pepsico Nederland in Utrecht. - Foto: ANP

ADM en Pepsico gaan een strategische samenwerking aan om de regeneratieve landbouw in hun ketens en daarmee verduurzamen van voedselproductie uit te breiden.

Twee van de grootste voedingsbedrijven van de wereld gaan een samenwerking van 7,5 jaar aan om broeikasuitstoot terug te dringen in hun ketens. In de Verenigde Staten starten ADM en PepsiCo met het implementeren van regeneratieve landbouw door financiële ondersteuning en onderling informatie en ervaring uit te wisselen. Volgens ADM en Pepsico is door het verduurzamen van voedselproductie een besparing van 1,4 miljard kilo CO2 mogelijk. De samenwerking zal in eerste instantie betrekking hebben op 60.000 mais-, soja- en graanproducenten en kan in de toekomst worden uitgebreid naar andere gewassen en producenten. Met de samenwerking moeten de voedingsmiddelen van beide bedrijven duurzamer worden.

Grondstoffen verduurzamen

Met de samenwerking wil PepsiCo de grondstoffen voor de producten in het portfolio verduurzamen. Producten van Doritos, Quakers en Lays moeten gemaakt worden met duurzame grondstoffen. Het bedrijf zegt dat een derde van de totale indirecte uitstoot (scope 3) van het bedrijf afkomstig is uit de landbouw. Het drank- en voedingsbedrijf wil de voortgang van de samenwerking meten in het aantal hectares die met behulp van het programma regeneratief is geworden. Dat aantal is volgens het bedrijf nu 139.000 hectare. Het uiteindelijke doel van PepsiCo is om 2,8 miljoen hectare om te zetten.

Verduurzamen van voedselproductie goed voor derde van uitstootdoel

Dit project is het meest ambitieuze van PepsiCo tot nu toe, zegt Jim Andrew verantwoordelijk voor duurzaamheid bij PepsiCo. “Deze samenwerking betekent een ‘reuze stap’ voor de doelstellingen die wij als bedrijf hebben gesteld. Wij verwachten hiermee bijna een derde van ons doel te behalen. Wij hopen dat we nog meer van deze strategische samenwerkingen kunnen sluiten om zo samen te werken aan een duurzame toekomst.” In Europa heeft PepsiCo aangegeven de duurzame landbouw en regeneratieve praktijken verder te willen opschalen. Hier zijn echter nog geen concrete samenwerkingen of plannen over gedeeld. In 2021 had het bedrijf een omzet van $ 79,5 miljard.

Vraag van consument

ADM is al langer bezig met het verduurzamen van de indirecte uitstoot via regeneratieve-landbouwoplossingen. “Voor ADM is het fundamenteel dat onze producten duurzaam zijn”, zegt Alison Taylor, hoofd duurzaamheid bij ADM. “Consumenten vragen steeds meer naar duurzaam geproduceerd voedsel. Met deze samenwerking willen we daar nog beter aan voldoen.” In 2021 had het voedingsconcern een topjaar met een omzet van $ 85,2 miljard.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur