Skip to content

Mogelijk klimaatwaarschuwing bij vleesreclame

Mogelijk komen er op vleesreclames waarschuwingen voor klimaateffecten.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Volgens BvA is gedragsverandering vanwege het klimaat nodig en kun je mensen beter verleiden tot gedragsverandering door ze erop te wijzen, dan door vleesreclames te verbieden. Foto: Roel Dijkstra premium

Volgens BvA is gedragsverandering vanwege het klimaat nodig en kun je mensen beter verleiden tot gedragsverandering door ze erop te wijzen, dan door vleesreclames te verbieden. Foto: Roel Dijkstra

Mogelijk komen er op vleesreclames waarschuwingen voor klimaateffecten.

De Bond van Adverteerders (BvA) wil met brancheorganisaties in de vlees-, reis- en brandstofsector in gesprek over alternatieven voor reclameverboden, zoals het plaatsen van waarschuwingen over klimaateffecten bij reclame-uitingen. Volgens BvA is gedragsverandering vanwege het klimaat nodig en kun je mensen beter verleiden tot gedragsverandering door ze erop te wijzen, dan door reclames te verbieden. BvA voert nu verkennende gesprekken met onder andere FNLI over een manier om consumenten erop te wijzen dat overmatige consumptie van vlees negatieve gevolgen kan hebben voor het klimaat. “We kunnen ons voorstellen dat sectoren die onder vuur liggen samen willen kijken of ze in de reclame kunnen waarschuwen voor matig gebruik, om zo hun eigen verantwoordelijkheid voor het klimaat te uiten”, zegt Henriette van Swinderen, directeur van de Bond van Adverteerders (BvA).

Tegen verbod op vleesreclame

Aanleiding is het recente verbod op vleesreclame in de gemeente Haarlem. “We zijn tegen een verbod op reclame, zeker tegen lokale reclameverboden”, zegt Van Swinderen. In zes andere gemeenten zijn moties aangenomen voor een verbod op reclame voor fossiele brandstoffen en er is een gemeente die gokreclames wil verbieden. BvA wil liever landelijk beleid en kiest daarom de vlucht naar voren door zelf afspraken te maken. Howel BvA het gesprek aan wil gaan, is het aan de sectoren zelf om afspraken te maken. Via de Reclame Code hebben brancheorganisaties al afspraken gemaakt over bijvoorbeeld alcoholreclames of waarschuwingen bij beleggingsproducten. Dit zijn geen wettelijke afspraken, maar gebeurt via zelfregulatie. Omdat media hier ook bij aangesloten zijn, worden reclames die niet aan de eisen voldoen niet gepubliceerd of vertoond. Wanneer reclames niet aan de eisen voldoen, kunnen klachten worden ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Sector zelf verantwoordelijk nemen

Of de boer die zelf zijn vlees verkoopt consumenten ook moet wijzen op de gevolgen van vleesconsumptie voor het milieu, is niet te verwachten. “Je hebt altijd uitzonderingen. Uiteindelijk denk ik dat wat ons betreft vleesproducenten zelf moeten beseffen dat dit een goede stap is. Dit is een manier om aan het publiek te laten zien dat de sector zelf haar verantwoordelijk neemt bij klimaatverandering. Als een sector dit zelf afspreekt, komt het veel geloofwaardiger over dan wanneer het wettelijk wordt opgelegd”, aldus Van Swinderen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Mariska Vermaas

Redacteur