Skip to content

LTO: boeren merken minder vraag naar duurzaam product

LTO Nederland ziet de vraag naar duurzame, lokale producten afnemen als gevolg van de koopkrachtdaling.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Omdat consumenten minder te besteden hebben, kiezen ze eerder voor scharreleieren dan eieren uit duurzame concepten. - Foto: ANP premium

Omdat consumenten minder te besteden hebben, kiezen ze eerder voor scharreleieren dan eieren uit duurzame concepten. - Foto: ANP

Boeren en tuinders in diverse sectoren merken dat er minder vraag is naar duurzame, speciale en/of lokale producten, zo meldt LTO Nederland.

Door de koopkrachtdaling kiezen consumenten sneller voor het goedkoopste product, zo constateert de belangenbehartiger. Volgens LTO is dit onder andere terug te zien in de verkoop van eieren, vlees, en groente en fruit. Consumenten kiezen vaker voor scharreleieren waardoor ondernemers ook weer ‘gewoon’ scharrelkippen gaan houden, aldus LTO.

Minder vraag naar luxe groente en vlees

Ook merken groente- en fruittelers dat de vraag naar luxe en biologische groente minder is, en krijgen vleesveehouders signalen dat de afzet van Nederlands rundvlees onder druk staat omdat consumenten in de supermarkt voor goedkoper buitenlands vlees kiezen. LTO plaatst er vraagtekens bij wat dit voor de transitie van de land- en tuinbouw zal betekenen. Dat mensen gezien de kostenexplosie voor goedkopere opties kiezen is begrijpelijk, vindt LTO-voorzitter Sjaak van der Tak. “Maar het legt wel de vinger op de zere plek van veel van de politieke plannen van de afgelopen jaren”, zo stelt hij. “De overheid vraagt steeds meer maar vergeet daarin de markt mee te nemen. Zeker in tijden van economische tegenspoed voelt de ondernemer dat.”

Omzet biologische winkels omlaag

De Biowinkelvereniging signaleert dat biologische winkels in Nederland hun omzet zien dalen, zo gaf bestuurslid Pieter Tent al eerder aan. Ook vanuit Duitsland kwamen er vorige maand berichten dat de Duitse biologische sector in zwaar weer verkeert door een stokkende afzet, slechte prijzen en hoge kosten.

Lees ook uit de Monitor Keurmerken Retail: Duurzaamheidskeurmerk voeding blijft in trek

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen