Het marktaandeel plantaardige zuivel in de horeca bedroeg vorig jaar 7%. - Foto: ANP
Het marktaandeel van plantaardige producten in de foodservice steeg in het laatste kwartaal van vorig jaar naar 5,4%. In 2016 was het marktaandeel nog 1,4%. Dat blijkt uit cijfers van FoodStep, die ProVeg Nederland analyseerde. ProVeg is een non-profitorganisatie gericht op een transitie naar plantaardige en alternatieve eiwitten.
Groei in plantaardige producten in catering en leisure
Plantaardige kookzuivel groeide naar een volume-aandeel van 13%, terwijl het volume-aandeel van plantaardige opschuimmelk toenam naar 27%. Ook in de catering en leisure is groei in plantaardige zuivelalternatieven te zien. Daar steeg het marktaandeel naar respectievelijk 3,3% en 4,3%. Naast de groeicijfers, zijn er ook categorieën die beperkte groei laten zien, waaronder plantaardige yoghurt en kwark. Deze categorie heeft een volume-aandeel van 0,6%. Voor de dierlijke producten geldt dat de inkoop van traditionele koffiemelk de afgelopen jaren gedaald is, terwijl die in opschuimmelk, yoghurt en kwark steeg. Lees ook: Tweerichtingsverkeer in plantaardig aanbod cateraarsMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp