Skip to content

Biologisch op een na grootste duurzame voedselstroom met keurmerk

De besteding aan biologisch voedsel is in de afgelopen jaren nauwelijks gegroeid. Er liggen kansen voor groei, maar de economische omstandigheden zorgen voor tegenwind.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

De besteding aan biologisch voedsel is in de afgelopen jaren nauwelijks gegroeid. Er liggen kansen voor groei, maar de economische omstandigheden zorgen voor tegenwind.

Na Beter Leven is biologisch de grootste duurzame voedselstroom met keurmerk in Nederland. De besteding aan biologisch voedsel is in 2021 met 2% gestegen naar ruim € 1,6 miljard. Daarmee is bio binnen de bestedingen aan duurzaam voedsel goed voor een marktaandeel van circa 16%, zo blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021. Naar schatting van de auteur gaf de Nederlandse consumenten afgelopen jaar nog enkele miljoenen meer uit het biologische voeding in verkoopkanalen die niet in de monitor zijn meegenomen. Dan moet gedacht worden aan verkoopkanalen als online handel en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen en slagerijen.

Nederlanders meer gaan besteden aan biologische producten

Terugkijkend is de Nederlandse consument in het afgelopen decennium flink meer gaan besteden aan biologische producten. De ontwikkelingen per productcategorie zijn gedurende de jaren echter moeilijk te volgen. Probleem is dat de methodiek voor het berekenen van de bestedingen per productcategorie verschillende keren is aangepast. Daardoor wordt het vergelijken van deze cijfers over een langere periode dan twee jaar een lastig verhaal. Wel zijn de totale uitgaven aan biologisch voor heel Nederland, inclusief de kanalen die niet in de monitor zijn opgenomen, jaarlijks geschat. Op basis van deze bedragen is wel een trend vast te stellen. In 2011, toen de eerste monitor werd gepresenteerd, ging het nog om een bedrag € 880,9 miljoen. Dat bedrag liep vervolgens op naar zo’n € 1,7 miljard in 2019. Daarna lijkt de groei er uit.

Gevolgen coronapandemie

Natuurlijk heeft covid-19 de cijfers zowel in 2020 als in 2021 flink beïnvloed. Zo halveerde in 2020 de omzet aan biologische producten in de foodservice. De verkopen in de supermarkten namen toe maar bleken niet voldoende de krimp in foodservice op te vangen. Al met al daalde de totale bestedingen in 2020 licht met 1%. In 2021 is er met een plus van 12% sprake van licht herstel in omzet aan biologische producten in de foodservice. Covid stond verder herstel nog in de weg. In de supermarkten zijn de bestedingen aan biologische producten met 2% gestegen. Het is opvallend dat de verkoop van biologische producten in supermarkten is gestegen ondanks licht herstel in het foodservicekanaal. Dat zou betekenen dat bio als gevolg van verder herstel in foodservice dit jaar opnieuw kan groeien.

Actieplan biologisch

Ook dit jaar nieuw aangekondigde initiatieven als supermarktketen Plus die meer biologische zuivel onder huismerk gaat verkopen en cateraar Albron die overstapt op biologische melk, karnemelk en yoghurt kunnen de besteding aan biologische producten een nieuwe impuls geven. Dan is er nog het actieplan biologisch waar veel ondernemers in de sector met smart op zitten te wachten. Hierin komen overheidsmaatregelen die groei van de biologische sector verder moet stimuleren. Helaas zijn er ook beren op de weg. Zo is de presentatie van het actieplan in afwachting van het advies Remkes en het aantreden van de nieuwe landbouwminister uitgesteld. Zorgelijk zijn de geluiden van dalende biologische verkopen zowel in Nederland als omliggende landen als gevolg van economische tegenwind.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen