Skip to content

JBS trekt stekker uit plantaardige activiteiten in VS

Braziliaanse vleesgigant JBS sluit de productielocatie van Planterra Foods, een Amerikaanse producent van vleesvervangers.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Braziliaanse vleesgigant JBS sluit de productielocatie van Planterra Foods, een Amerikaanse producent van vleesvervangers. De vleesverwerker gaat zich richten op de plantaardige activiteiten in Europa en Brazilië.

JBS sluit de plantaardige vleestak in de Verenigde Staten twee jaar sinds de lancering hiervan. De productielocatie van Planterra Foods in Denver sluit voorlopig de deuren en de productie van het merk Ozo wordt stilgelegd. In een verklaring schrijft het vleesbedrijf: “JBS USA heeft de beslissing genomen om de werkzaamheden van het Amerikaanse Planterra stop te zetten. Wij blijven geloven in de potentie van de plantaardige vleesopties voor de consument en blijven ons inzetten voor de alternatieve eiwittenmarkt.” Door de stop van Planterra verliezen meer dan honderd werknemers hun baan, JBS zegt op zoek te zijn naar vervangende functies binnen het bedrijf. De stop komt onverwacht: op 22 september kondigde Ozo nieuwe samenwerkingen aan met twee foodservice bedrijven.

Schimmelingrediënten

Planterra probeerde zich te onderscheiden op de vleesvervangermarkt door het gebruik van schimmelingrediënten voor de vleesvervangers. Hiervoor had het bedrijf een exclusieve samenwerking met MycoTechnology. De ingrediënten zouden de smaak, textuur en kwaliteit van vleesvervangers moeten verbeteren.

Marktaandeel vergroten

Nu de Amerikaanse plantaardige activiteiten gestopt worden, zegt JBS zich volledig te willen gaan focussen op het vergroten van het plantaardig marktaandeel in de Europa en Brazilië. Vorig jaar kocht JBS het Nederlandse Vivera voor € 341 miljoen. Het bedrijf wil het marktaandeel vergroten en ook het bestaande klantenbestand uitbreiden.

Tegenvallende groei

De verkopen van plantaardige producten lopen terug in de Verenigde Staten. In 2021 daalde de verkopen met 0,5% en ook in de eerste 32 weken van dit jaar laat dezelfde trend zien. Producenten als Beyond Meat en Maple Leaf geven hiervoor de hoge inflatie als verklaring. Het groeiperspectief van de plantaardige markt was een aantal jaren geleden enorm. Veel bedrijven besloten in deze markt te stappen, ook grote vleesbedrijven zoals Tyson Foods en Cargill. De verwachte groei lijkt langzamer te gaan dan gedacht. Maple Leaf verkleinde de plantaardige tak eerder dit jaar en Beyond Meat verlaagde de omzetverwachting en gaat banen schrappen om hun plantaardige producten betaalbaar te houden. JBS USA draaide in het tweede kwartaal van 2022 een omzet van € 5,3 miljard. Wat het aandeel van Planterra hierin had, is niet uitgesplitst.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur