In Nederland vinden consumenten de voedingswaarde van voedingsmiddelen het belangrijkst (62%), dat ligt een flink stuk hoger dan het Europese gemiddelde (42%). Foto: Canva
In dit artikel
De prijs wordt een steeds belangrijke factor in de aankoop van voeding bij consumenten. Als derde belangrijke factor wordt voedselveiligheid genoemd.
Voedselveiligheid interessant
Bernhard Url, directeur van Efsa, ziet dat voedselveiligheid belangrijk blijft in de EU maar dat dit sinds 2019 niet erg is toegenomen. âEr is veel gebeurd sinds 2019, een wereldwijde pandemie en een oorlog in Europa. Dit soort gebeurtenissen hebben dramatische consequenties.â Uit het onderzoek blijkt dat consumenten voedselveiligheid interessant vinden, maar andere factoren hier boven stellen. De respondenten geven aan voldoende kennis te hebben om voedselrisicoâs te vermijden of heel klein te maken. Hoewel veel consumenten aangeven dat zij risicoâs goed kunnen inschatten, nemen vier op de tien het voor vanzelfsprekend dat hun voeding veilig is. 55% van de ondervraagden geeft aan dat zij het als een gegeven zien dat het verkochte voedsel veilig is. In Duitsland is dat 37% en België geeft 48% dat aan. Het Europese gemiddelde is 41%.Mircoplastic in voeding
De grootste zorg rondom voedselveiligheid in Nederland is microplastic in voeding. Van de ondervraagden geeft 55% hierover hun zorgen aan. Daarna volgt het welzijn van dieren uit de veehouderij (43%). Over heel Europa is het antwoord pesticiden residuen het vaakst genoemd. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 26.509 consumenten. In Nederland werden 1.004 interviews gehouden.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij