Tijdens de Dutch Food Week worden allerlei activiteiten georganiseerd, zoals koken met kinderen. - Foto: Jan Zandee Fotografie
In dit artikel
Vandaag begint de Dutch Food Week. Het thema dit jaar is âAan tafelâ, een thema dat volgens voorzitter Dirk Duijzer belangrijker is dan ooit. âHet is belangrijk dat de voedingsindustrie, de overheid en de wetenschap met elkaar in gesprek gaan. Er moet een oplossing komen voor de problemen die er spelen. Die moeten we zoeken. Met respect voor elkaar.â
Dutch Food Week groeit op alle fronten
Duijzer is heel tevreden over de nieuwe koers. âDe Dutch Food Week groeit. We merken duidelijk dat steeds ook meer kleinere bedrijven deelnemen.â Ook is hij blij met de mix van verschillende partijen die met elkaar rond de tafel zitten: de wetenschappelijke- en onderwijsinstellingen, overheden zoals gedeputeerden, de rijksoverheid en het bedrijfsleven en de voedingsmiddelenindustrie. âDat is een hele fijne combinatie. De gezelschappen blijken tijdens bijeenkomsten goed met elkaar te connecten.â Voor de editie van 2022 ziet Duijzer de deelname verder toenemen. âDit jaar doen nog meer grote industriële bedrijven, accountantskantoren en beleidsmakers mee. Op alle terreinen groeit de belangstelling.â Samenwerking is ontzettend belangrijk, benadrukt hij. âGrote bedrijven voelen zich vaak op zichzelf aangewezen. Maar je kunt alleen overleven als de hele keten overleeft. Als één van de schakels het lastig heeft, heeft dat invloed op de andere. Datzelfde geldt in het geval van succes. Helaas is nog niet iedereen zich van deze onderlinge afhankelijkheid bewust. De Dutch Food Week kan hier een bijdrage aan leveren.â Artikel gaat verder onder de videoMeer begrip tussen consument en producent
Ook draagt het event bij aan meer begrip tussen consument en producent. âTechnologie is een ontzettend belangrijke factor in de Nederlandse voedingsindustrie, maar consumenten zijn zich hier doorgaans niet van bewust. Zij willen vooral smakelijke producten die op een diervriendelijke en milieuvriendelijk wijze worden geproduceerd. Tijdens de Dutch Food Week kunnen ze al hun vragen aan bedrijven stellen.â Aan de andere kant biedt het evenement een kans voor het bedrijfsleven om met de consument in gesprek te gaan. âFabrikanten kunnen er niet alleen de beleving rond hun producten vergroten, ze kunnen consumenten ook om hun mening vragen. Als ze nieuwe ideeën hebben, dan is het belangrijk om ze uit te testen. Dan ontstaat er inzicht in de verbeterpunten.âGeen kant-en-klaar programma
Bedrijven die zich tijdens de Dutch Food Week willen profileren, moeten zelf hun activiteiten opstellen. âWe hebben geen kant-en-klaar programma klaarliggen. Laat zien wat je doet en koppel daar ons event aanâ, adviseert Duijzer. âZo is er bijvoorbeeld een gemeente met verschillende dorpjes waar allerlei activiteiten op het gebied van food plaatsvinden. Daar wordt een rondgang georganiseerd langs de verschillende bedrijven. Dat is hartstikke leuk.â Inzicht geven in je bedrijfsvoering is heel waardevol, weet hij. âZo werden vorig jaar leuke voorbeelden vanuit de praktijk getoondâââââââ. Zoals een biologische palingvisser die vertelde hoe hij door middel van een goed beheer de paling in stand houdt. Een ander mooi voorbeeld is de rivierkreeft, waarvan milieubewegingen zeggen dat deze gevangen moet worden omdat hij hier niet thuishoort. Vervolgens ontdekten vissers dat deze kreeft bij een bepaalde leeftijd heel smakelijk is. Zo kunnen ze naast hun functie als natuurbeheerder ook nog eens geld verdienen aan het product.âDit jaar belangrijke rol voor gezonde voeding
Tijdens het event is een belangrijke rol weggelegd voor gezonde voeding. âSinds Covid staan we veel meer stil bij het belang van goede voeding. De Topsector Gezondheid maakt onderdeel uit van ons bestuur. Een goed leven is een gezond leven. Het is belangrijk om dat te laten zien.â Ook de politiek kan hier volgens Duijzer een belangrijke rol in spelen. âDenk aan de btw-verlaging op groente en fruit.â Een ander thema is innovatie. âAan de gerechten die op ons bord liggen, is goed te zien welke grote veranderingen de afgelopen veertig jaar hebben plaatsgevonden. Onze keuken is veel internationaler geworden. Die culturele verandering in onze koelkast heeft grote gevolgen. Vroeger werden aardappels per kilo verkocht, nu ondergaan ze allerlei bewerkingen. Dat zorgt voor nieuwe vraagstukken. Zoek de grens op en wees vooral niet bang voor veranderingâ, adviseert hij.Met alle partijen om tafel
Het thema âAan tafel!â is volgens Duijzer zeer toepasselijk. âWe kijken niet alleen naar wat er bij de consument op het bord ligt, maar gaan letterlijk als bedrijven, wetenschappers en politici met elkaar rond de tafel zitten. Helaas is het conflict tussen de overheid en de boeren nog steeds niet opgelost. Eigenlijk zijn de spanningen alleen maar toegekomen. Naast de stikstofdiscussie hebben we ook te maken met het klimaatdebat, de tekorten aan arbeid en de prijsstijgingen.â Daarom is het belangrijker dan ooit dat de overheid, de wetenschap en de voedingsketen elkaar weten te vinden, benadrukt hij. âHet heeft geen zin om met de ruggen naar elkaar toe te staan. Er moet een oplossing komen voor de problemen. Die moeten we zoeken. Met respect voor elkaar.â Dat geldt ook voor de overheid. âDe onzekerheid onder ondernemers is groter dan ooit. De overheid moet een stap zetten om deze gevoelens bij ondernemers weg te nemen.â Dat kan uitstekend tijdens de Dutch Food Week. âBij ons is alles zichtbaar. Wij hebben geen achterafkamertjes. Er is openheid en alles wordt op film vastgelegd.â Ga de discussie aan en zoek elkaar op, raadt Duijzer aan. âEr is nu te veel strijd in de keten. Het is heel vreemd dat boeren distributiecentra blokkeren, want deze vormen een onderdeel van hun eigen keten. Dan zit er iets fout en dat moet opgelost worden. Je maakt je producten niet alleen voor de lol of voor je inkomen. De consument moet ze willen hebben. Daarom is het van essentieel belang om op een andere manier met elkaar om te gaan en uit te spreken dat we elkaar nodig hebben. Dan is er maar één winnaar. Dat is een partij die helemaal niet op conflicten zit te wachten: de consument.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij