Skip to content

Iers onderzoek: voedingswaarde zuivel hoger dan van plantaardig alternatief

Dierlijke zuivelproducten hebben een hogere voedingswaarde dan plantaardige zuivelproducten. Dat stelt het Ierse adviesbureau Safefood.

Updated on:
Nieuws
Innovatie
De onderzoekers bekeken 201 zuivelproducten uit supermarkten in Ierland zoals Tesco, Sainsbury’s en SuperValu. - Foto: Canva/scottyh premium

De onderzoekers bekeken 201 zuivelproducten uit supermarkten in Ierland zoals Tesco, Sainsbury’s en SuperValu. - Foto: Canva/scottyh

Dierlijke zuivelproducten hebben een hogere voedingswaarde dan plantaardige zuivelproducten. Dat stelt het Ierse adviesbureau Safefood.

Het eiwitgehalte van plantaardige zuivelproducten is vaak lager. Ook bevatten sommige zuivelproducten die zijn gemaakt uit plantaardige grondstoffen minder calcium dan zuivelproducten die zijn gemaakt van melk, aldus Safefood.

Juiste informatie over de voedingswaarde

De roep vanuit overheden en maatschappelijke organisaties om te verschuiven van dierlijke naar plantaardige voeding, neemt toe. Maar veel consumenten weten niet de werkelijke voedingswaarde van de zuivelalternatieven, blijkt uit een enquête van Safefood onder Ierse consumenten. Safefood betwijfelt echter wel of de juiste informatie over de voedingswaarde de eetgewoonten van de consument zou veranderen. Consumenten kiezen om andere redenen dan de gezondheid voor plantaardige alternatieven, meldt het adviesbureau aan nieuwssite NutritionInsight.

Minder eiwitten

Aileen McGloin, directeur voeding bij Safefood, ziet de afgelopen jaren een sterke stijging van het aantal plantaardige alternatieven voor zuivelproducten. “Uit ons onderzoek bleek dat het eiwitgehalte van de plantaardige producten die we bekeken, gemiddeld lager was dan die van de zuivelproducten. De meeste plantaardige melk, yoghurt en kazen bevatten minder eiwitten dan melk. Het calciumgehalte van plantaardige melk en yoghurt was hetzelfde als hun zuiveltegenhangers, maar was lager voor kaas.” De onderzoekers bekeken 201 zuivelproducten uit supermarkten in Ierland zoals Tesco, Sainsbury’s en SuperValu. Dat betrof 58 yoghurtalternatieven, 105 melkalternatieven en 38 kaasproducten. De enquête is uitgevoerd onder 2.000 Ierse consumenten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur