Ook ervaren consumenten weinig tot geen druk uit de omgeving om (meer) plantaardig te eten. Foto: Canva
In dit artikel
Consumenten staan steeds vaker open voor plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, maar vinden het lastig om hier ook in de praktijk vorm aan te geven.
Geen kennis over plantaardige voeding
De Agrifoodmonitor deed onderzoek naar verschillende gedragsfactoren voor de overschakeling naar een plantaardig(er) voedingspatroon en daaruit blijkt dat met name de capaciteit (kennis en vaardigheden) ontbreekt. Dit betekent dat consumenten het lastig vinden om met de producten te koken, recepten aan te passen of een gebalanceerd dieet te volgen. Ondanks dat de motivatie om plantaardig te eten aanwezig is, kan door het gebrek aan kennis de gedragsverandering niet doorzetten.Geen druk om plantaardig te eten
Daarnaast ervaren consumenten weinig tot geen druk uit de omgeving om (meer) plantaardig te eten. Volgens de onderzoekers is sociale omgeving een belangrijke drijvende kracht voor een voedingsaanpassing. Er liggen dus nog grotere kansen voor het bieden van inspiratie en het ondersteunen van consumenten in de toepassing van plantaardige alternatieven.Egocentrische waarden belangrijker dan duurzaamheid
Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker, maar waarden waar persoonlijk voordeel uit te halen valt zijn belangrijker. Smaak, versheid, veiligheid, betrouwbaarheid, betaalbaarheid en gezondheid zijn egocentrische waarden die belangrijker zijn dan duurzaamheidwaarden.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp