Skip to content

Agrifoodmonitor 2022: plantaardige voeding is lastig voor consument

Consumenten staan steeds vaker open voor plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, maar vinden het lastig om hier ook in de praktijk vorm aan te geven.

Updated on:
Nieuws
Retail
Ook ervaren consumenten weinig tot geen druk uit de omgeving om (meer) plantaardig te eten. Foto: Canva premium

Ook ervaren consumenten weinig tot geen druk uit de omgeving om (meer) plantaardig te eten. Foto: Canva

Consumenten staan steeds vaker open voor plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, maar vinden het lastig om hier ook in de praktijk vorm aan te geven.

Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor 2022 van Wageningen UR die op 7 oktober gepresenteerd is tijdens de opening van de Dutch Food Week. Hoewel consumenten zeggen open te staan om zuivel, vlees en eieren te vervangen voor plantaardige alternatieven, valt dit in de praktijk tegen. Dierlijke eiwitten voeren nog steeds de boventoon in de consumptie van Nederlanders.

Geen kennis over plantaardige voeding

De Agrifoodmonitor deed onderzoek naar verschillende gedragsfactoren voor de overschakeling naar een plantaardig(er) voedingspatroon en daaruit blijkt dat met name de capaciteit (kennis en vaardigheden) ontbreekt. Dit betekent dat consumenten het lastig vinden om met de producten te koken, recepten aan te passen of een gebalanceerd dieet te volgen. Ondanks dat de motivatie om plantaardig te eten aanwezig is, kan door het gebrek aan kennis de gedragsverandering niet doorzetten.

Geen druk om plantaardig te eten

Daarnaast ervaren consumenten weinig tot geen druk uit de omgeving om (meer) plantaardig te eten. Volgens de onderzoekers is sociale omgeving een belangrijke drijvende kracht voor een voedingsaanpassing. Er liggen dus nog grotere kansen voor het bieden van inspiratie en het ondersteunen van consumenten in de toepassing van plantaardige alternatieven.

Egocentrische waarden belangrijker dan duurzaamheid

Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker, maar waarden waar persoonlijk voordeel uit te halen valt zijn belangrijker. Smaak, versheid, veiligheid, betrouwbaarheid, betaalbaarheid en gezondheid zijn egocentrische waarden die belangrijker zijn dan duurzaamheidwaarden.
De Agrifoodmonitor wordt sinds 2012 tweejaarlijks gehouden. In 2020 ging dit over op een jaarlijks onderzoek door WUR. Naast het consumentengedrag wordt in het onderzoek ook gekeken naar de waardering van de agrarische sector.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur