Duurzaamheid in de agroketen is inmiddels voorbij het experimenteren, aldus Coen van Ruiten, Business Developer van de HAS green academy. Foto: Bert Jansen
In dit artikel
Om de duurzaamheid in de agroketen te vergroten, is de provincie Zuid-Holland in samenwerking met HAS green academy en Stichting Wageningen Research (WUR) met Groene Cirkels gestart. Coen van Ruiten, Business Developer van de HAS green academy, benadrukt het belang hiervan. âDuurzaamheid in de agroketen is inmiddels voorbij het experimenteren. De uitdaging is om meters te maken.â
Maximaal minimaliseren bij Heineken
Het eerste bedrijf dat in 2013 aan een Groene Cirkel deelnam, was Heineken Brouwerij. De ambities van het bedrijf waren om een schone, klimaatneutrale en klimaatbestendige brouwerij in een klimaatneutrale keten, een duurzame economie en een aangename leefomgeving te realiseren.Het gaat dus om het 100% verwaarden van de goederenstroomVan Ruiten: âHeineken had een hoge carbon footprint. Dat komt vooral omdat het bier voor de Amerikaanse markt in Zoetermeer wordt gebrouwen en vervolgens wordt geëxporteerd. De grootste uitdaging lag aanvankelijk op het gebied van het verduurzamen van mobiliteit en logistiek.â Daarnaast speelden om een duurzame regio te creëren nog andere themaâs een rol: het stimuleren van duurzame energie en reductie van de emissie van broeikasgassen, het verzekeren van voldoende en goed water, het verbeteren van de leefomgeving en versterken van biodiversiteit en het sluiten van grondstofkringlopen. âHet bedrijf ging kijken hoe binnen de keten verduurzaamd kon worden met als achterliggende gedachte dat het afval in de ene schakel weer als nieuwe grondstof dient voor een andere schakelâ, aldus de Business Developer. âHet gaat dus om het 100% verwaarden van de goederenstroom. Zo worden er allemaal grondstoffencirkels met elkaar verbonden en is een nutriëntenkringloop ontstaan.â
Gezamenlijke pull creëren
Ook op het gebied van transport zijn grote stappen gezet. âEr is besloten om het vervoer van Zoetermeer naar de haven van Rotterdam met elektrische vrachtwagens uit te voeren. Het leuke van dit soort samenwerkingen is dat deze ambitie is gaan swingen. De innovatie bleek namelijk niet alleen voordelen te hebben voor de carbon footprint van Heineken. De grote batterij die de elektrische vrachtschepen nodig hebben, zorgde ervoor dat het elektriciteitsnetwerk veel stabieler werd en daar had een elektriciteitsbedrijf veel baat bij. De ambitie van Heineken bleek dus perfect samen te vallen met de ambitie van het nutsbedrijf.âDoordat er een gemeenschappelijk belang werd gecreëerd, was er geen âduurzaamheidspushâ, maar juist een âpullâDat is volgens Van Ruiten dé gedachte achter de Groene Cirkels. âDoordat er een gemeenschappelijk belang werd gecreëerd, was er geen âduurzaamheidspushâ, maar juist een âpullâ. Door de juiste samenwerkingspartners te vinden, kun je elkaars ambitie versterken en drempels wegwerken en stappen maken.â
Duurzame Fritesketen
In maart 2019 is gestart met de Groene Cirkel Duurzame Fritesketen. Doelstellingen van het project zijn: het stimuleren van duurzame energie en het verminderen van broeikasgassen; een gezonde en aanpassende bodem en een natuurlijk productiesysteem; het verbeteren van de leefomgeving en versterken van de biodiversiteit; het verkennen van verdienmodellen; het sluiten van grondstofkringlopen en het verduurzamen van mobiliteit en logistiek.Reststromen in beeld
âEr wordt ingezet op een combinatie van duurzame energiebronnenâ, licht Van Ruiten toe. âWe onderzoeken toepassingen zoals geothermie, wind, zon, waterstof en biogas.â Daarnaast vervult vooral de bodem een centrale rol binnen de duurzame fritesketen. âEen gezonde bodem levert een gezond gewas dat minder bijsturing nodig heeft van chemische middelen. Bovendien zijn gezonde bodems en gewassen sleutels in het opslaan van koolstof.â Ook brengt de Groene Cirkel Duurzame Fritesketen de reststromen in beeld. âWe onderzoeken of en hoe deze stromen circulair te maken zijn. Wellicht zijn de reststromen inzetbaar als grondstof voor de hoofdproductieketen frites-aardappelen, zoals verpakkingsmaterialen. Of misschien zijn ze van waarde in andere ketens. Hoogste doel hierbij is een volledig circulaire productieketen.âVerdienmodellen
Het is volgens Van Ruiten lastig om een goed verdienmodel te creëren. âHoe kun je ervoor zorgen dat de CO2-neutrale frites ook rendabel zijn, terwijl de aardappelen door een lagere opbrengst juist duurder worden. Het is een grote zoektocht om de productie rendabel te krijgen. Niet voor niets is de P van âprofitâ ook éen van de duurzaamheid kpiâs.â Van Ruiten ziet kansen in een nieuw beloningssysteem. âRabobank hanteert bijvoorbeeld een bonus malussysteem. Melkveehouders die goed scoren in de biodiversiteitsmonitor komen bij nieuwe investeringen in aanmerking voor rentekorting. Zo kun je op duurzaamheid goed presterende boeren extra belonen. Er zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden. Waterbedrijven hebben direct baat als door een goed natuurlijk beheer het grondwater niet wordt vervuild. Dan hoeft er minder gefilterd te worden en dat zorgt voor minder kosten in de keten.â Die moeten dan wel bij de agrariërs als inkomen terechtkomen. Nog een voorbeeld: âPachtlanden, waarbij de pachters worden geselecteerd aan de hand van hun bodembeheer. In plaats van naar de prijs wordt er dus naar de manier van werken gekeken. Zo wordt duurzaam beheer een eis. Hiermee kun je je als boer onderscheiden. Ik vind dat een fantastisch gedachtegoed.âMissie van HAS
Het Convenant Groene Cirkel Duurzame Fritesketen 2022-2025 is ondertekend door de provincie Zuid-Holland, HAS green academy en Stichting Wageningen Research. Hiermee is het samenwerkingsverband opnieuw bekrachtigd. âDuurzaamheid in de agroketen is inmiddels voorbij het experimenteren. De uitdaging is om meters te maken. Momenteel onderzoeken we hoe we noodzakelijke verandering verder in de praktijk kunnen brengen. Daar ligt ook de missie van HAS. We willen die ene steen in de rivier verleggen, waardoor de wereld nooit meer hetzelfde zal zijn.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp