Skip to content

Van Oers focust op duurzame, gezonde en lekkere groenten

Van Oers United heeft al haar werkzaamheden ondergebracht onder een nieuw label: Primeale United.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Biologische groenten is volgens Van Dongen de manier om duurzaamheid op het bord van de consument te krijgen. - Foto's: BM Fotografie premium

Biologisch is volgens Van Dongen de manier om duurzaamheid op het bord van de consument te krijgen. - Foto's: BM Fotografie

Van Oers United heeft al haar werkzaamheden ondergebracht onder een nieuw label: Primeale United. Deze verandering markeert volgens CEO Arno van Dongen de start van een volgende fase voor het bedrijf met een nieuwe visie en een aangescherpte strategische focus. “We willen ons nog meer richten op biologisch, op buitenlandse markten en op convenience.”

Van Oers is in 2011 ontstaan door het samengaan van Van Noort, van origine een handelsbedrijf in groenten en fruit, en het teeltbedrijf Van Oers. “Die combinatie en de expertise op beide facetten is tot op de dag van vandaag uniek in de markt”, weet Van Dongen. “We richten ons op geïntegreerde groenteteelt en hebben eigen bedrijven in Afrika en Nederland. Daarnaast werken we samen met diverse partners in andere landen. Onze missie is het jaarrond beschikbaar maken van de beste groenten. Dat kunnen wij als geen ander, omdat wij de hele keten zelf beheren.” Tekst gaat door onder foto {{foto,2}}

Aangesloten bij Franse coöperatie

In 2015 heeft het bedrijf zich als zelfstandig opererend onderdeel aangesloten bij de Franse coöperatie Agrial. “Deze stap heeft onze positie versterkt doordat we gebruik kunnen maken van de expertise binnen de coöperatie en door de bredere mogelijkheden waardoor de continuïteit van ons bedrijf gewaarborgd blijft”, blikt Van Dongen terug. “Voorheen zetten we onze groenten vooral af in Nederland. De overname heeft geleid tot een sterke ontwikkeling richting de internationale markt. We hebben sindsdien een flinke groei doorgemaakt met afzet zowel in de UK als in Duitsland. Dat is in mijn ogen een zeer belangrijke ontwikkeling.”

Nieuwe fase

Met de nieuwe naam, Primeale United, is een nieuwe fase aangebroken voor het bedrijf. “Alle activiteiten van onze organisatie, waaronder niet alleen de business in Nederland, maar ook de eigen teelt in Senegal en Marokko, vallen inmiddels onder dit label”, legt de CEO uit. “De nieuwe naam sluit beter aan bij ons moederbedrijf. Bovendien straalt deze onze nieuwe positionering uit.” Het is de missie van Primeale United om op een duurzame manier voedzame, gezonde én lekkere groenten beschikbaar en bereikbaar te houden voor zoveel mogelijk mensen. “We zien dat plantaardig eten steeds belangrijker wordt, evenals een zo kort mogelijke weg van land tot klant, met aandacht voor traceerbaarheid van ingrediënten en het eten van lokale producten.”
We zien dat plantaardig eten steeds belangrijker wordt, evenals een zo kort mogelijke weg van land tot klant, met aandacht voor traceerbaarheid van ingrediënten en het eten van lokale producten
Daarbij heeft het bedrijf verschillende speerpunten, zoals het versterken van de markt voor biologische groenten, een verdere verduurzaming en CO2 reductie en een nog grotere focus op partnerships met klanten om tot de juiste consumentenoplossingen te komen.

Biologisch en duurzame groenten

Van Dongen vindt het belangrijk om de markt voor biologische groenten te versterken. “Het is dé manier om duurzaamheid op het bord van de consument te krijgen. Zeker in Duitsland en de UK merken we dat het aanbod biologisch blijft stijgen. We verwachten hier een grote ontwikkeling in. We zien dat biologische groenten de consument sterk aanspreken. Bovendien zorgt een verschuiving naar meer biologisch voor CO2-reductie, omdat bij de biologische teelt alleen natuurlijke gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt.” Tekst gaat door onder foto {{foto,3}} Dat sluit aan bij de missie van het bedrijf om de komende tijd het directe CO2-verbruik te halveren. “Grond, water en lucht zijn voor de teelt van onze groente heel belangrijk. Hier willen we dan ook zo verantwoordelijk mogelijk mee omgaan. We ontplooien veel initiatieven om de biodiversiteit te verbeteren en onze ecologische voetafdruk te verkleinen. We kijken kritisch naar de stromen om het energieverbruik te verminderen en ook de impact op de planeet te verkleinen.” Dat biedt ook economisch voordelen. “We kunnen de kostenstijging enigszins temperen. Daarbij zoeken we naar initiatieven in eigen verband. In Senegal hebben we grote programma’s opgezet met zonnepanelen en op onze pakstations in Marokko is het waterverbruik drastisch verminderd. Verder onderzoeken we de mogelijkheid om over te stappen op plasticvrije verpakkingen.”

Maatschappelijk betrokken

Het bedrijf besteedt niet alleen veel aandacht aan het milieu, maar is ook maatschappelijk betrokken. Van Dongen: “We zorgen voor het welzijn, de ontwikkeling en de gezondheid van onze medewerkers. Zowel in Nederland als in Afrika. Beide groepen bedienen we met speciale programma’s. In Afrika zorgen we voor opvang van de kinderen van onze medewerkers en laten we hen naar school gaan. Daarnaast doen we alfabetiseringsprojecten en bieden we microkredieten en in samenwerking met partners medische zorg aan. In Nederland bieden we trainingen aan over veiligheid en gezondheid en krijgen onze collega’s tweewekelijks een goed gevulde groentekrat mee naar huis.”

Partnerships

Primeale United heeft een sterke focus op partnerships met klanten. “Samen met hen willen we de categorie verder ontwikkelen door op basis van inzichten uit markt- en consumentenonderzoek assortimenten te versterken”, aldus Van Dongen. Hij ziet dat consumentengedrag in de categorie groenten verandert. “Van oudsher zijn wij sterk in zogenoemde kookgroenten, die mensen zelf wassen en snijden, maar de vraag naar ready-to-cook-groenten neem fors toe. Om ons goed te positioneren en met deze beweging mee te gaan, ontwikkelen we nieuwe concepten zoals stoomgroenten.” Tekst gaat door onder foto {{foto,4}}

Uitdagende fase

Momenteel verkeren we in een heel uitdagende fase, weet Van Dongen. “Naast de sterk stijgende energieprijzen hebben we ook te maken met sterke stijging van de prijzen voor gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest. Ook hebben we te maken met lange transporttijden en stijgende arbeidskosten. We merken dat klanten niet altijd bereid zijn om die kosten te betalen. Dat zorgt voor grote uitdagingen op korte termijn.” Wel heeft het bedrijf als voordeel dat de teelt van de verschillende gewassen niet in kassen plaatsvindt. “Wij maken gebruik van de zon. Daardoor is de impact van de hoge energiekosten niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Nederlandse paprikatelers.” Lees ook: Van Oers United partner van Samen tegen Voedelverspilling

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur