Horecaondernemers nemen het vaakst maatregelen op gebied van energie (22,6%). Dit is vaak in de vorm van zonnepanelen. Foto: Canva
In dit artikel
De horeca en voedingsmiddelenindustrie nemen maatregelen om een duurzamere bedrijfsvoering te bewerkstelligen.
Omgaan met grondstoffen
In de voedingsindustrie zeggen de meeste bedrijven dat zij circulair omgaan met grondstoffen (31,3%). Hier wordt het minste actie ondernomen op het verminderen van uitstoot (0,8%). De meeste bedrijven (39,9%) geven aan een combinatie van maatregelen te nemen. In de voedingsmiddelenindustrie is dit 8,2%. Horecaondernemers nemen het vaakst maatregelen op gebied van energie (22,6%). Dit is vaak in de vorm van zonnepanelen. Daarna volgt het milieubewust omgaan met grondstoffen en afval (21,4%). In de horeca geeft 27% geen maatregelen te hebben genomen dit jaar. Nagenoeg hetzelfde aandeel geeft aan een combinatie van maatregelen te hebben genomen.Klein deel volledig duurzaam
Een klein gedeelte van de voedingsmiddelenindustrie en horeca geeft aan dat de bedrijfsvoering (vrijwel) geheel duurzaam is. Van de ondervraagde restaurants en cafés geeft 4% aan geheel duurzaam te opereren. In de voedingsmiddelenindustrie geeft 0,7% dat aan. In de horeca geeft 3,8% niet of nauwelijks duurzaam te zijn. Geen enkele voedingsfabrikant geeft aan niet duurzaam te zijn.Belemmeringen
De grootste belemmering is in beide sectoren een tekort aan financiële middelen. Daarna volgt de afhankelijkheid van derden die ervoor zorgt dat er minder duurzame maatregelen worden genomen. 19,9% van de voedingsmiddelenbedrijven zegt geen belemmeringen te ervaren. Datzelfde geldt voor 17,1% van de horeca ondernemingen.Conjunctuurenquête CBS
Iedere maand voert het CBS een conjunctuurenquête uit onder ondernemers in verschillende sectoren. Hierin wordt gevraagd naar de verwachtingen van aankomende maand onder anderen over: prijsontwikkeling, voorraden, investeringen en omzet. Elk kwartaal is de vragenlijst uitgebreider, met als focus deze maand verduurzaming. De kwartaalenquête wordt in samenwerking met MKB Nederland, VO-NCW en de Kamer van Koophandel (KVK) uitgevoerd.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst