Consumenten kiezen er vooral voor om voedselverspilling te voorkomen en mensen doen in meer winkels hun boodschappen dan voorheen. Foto: Canva
Bijna de helft (47%) van de consumenten heeft het koopgedrag in de supermarkten het afgelopen jaar aangepast vanwege de hogere prijzen. Bij mensen onder de 30 jaar is dat zelfs 59%, blijkt uit een enquête van de website Aanbiedingenfolders onder ruim duizend consumenten.
Consumenten kiezen er vooral voor om voedselverspilling te voorkomen. Ze zoeken meer naar aanbiedingen. En mensen doen in meer winkels hun boodschappen dan voorheen, stelt de website. Op de site kunnen consumenten zoeken naar aanbiedingen bij hun in de buurt.
Stijging zet naar verwachting door
Niet alleen veel jongere mensen blijken uit koopgedrag te hebben aangepast aan de hogere supermarktprijzen. Ook bij een meerderheid van 51% van de vrouwen is dat het geval. Bij mannen doet 43% anders boodschappen dan een jaar geleden, zegt Ivar van der Wal van Aanbiedingenfolders. âDe prijzen in de supermarkt zijn het afgelopen jaar flink gestegen en de verwachting is dat deze stijging verder zal doorzetten. Consumenten passen hun koopgedrag hier op aan.â
Het aandeel jongeren dat beter is gaan opletten tijdens het boodschappen doen is hoger dan bij ouderen. Van de jongeren onder de 30 jaar heeft 59% het koopgedrag aangepast. Onder ouderen boven de 60 jaar is dit 42%.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp