Deloitte stelt dat de verbeterde vleesvervangers hebben geleid tot een nieuwe interesse in de producten bij consumenten. Foto: Canva
In dit artikel
Consultancybedrijf Deloitte heeft onderzoek gedaan naar de redenen waarom er bij Amerikanen opeens minder interesse is in vleesvervangers.
Minder interesse in vleesvervangers
Hoewel de aandacht voor plantaardig voedsel en het verminderen van de vleesconsumptie nog steeds duidelijk aanwezig is, lijkt de interesse in bewerkte vleesvervangers bij consumenten over het hoogtepunt heen te zijn, met name in de Verenigde Staten. Na jaren van groei, is er nu stagnatie of zelfs terugloop. Consultancybedrijf Deloitte deed onderzoek naar de redenen waarom er bij Amerikanen minder interesse is. Het bedrijf ondervroeg ruim 2.000 consumenten over hun voedingsaankopen. Deloitte vat de resultaten op het gebied van vleesvervangers samen in drie punten.Markt vleesvervangers verzadigd
De potentiële markt is wellicht minder groot dan velen van te voren dachten. Deloitte stelt dat de verbeterde vleesvervangers hebben geleid tot een nieuwe interesse in de producten bij consumenten. Het deel van de Amerikaanse bevolking dat openstaat voor het proberen én het opnieuw kopen van de plantaardige vervangers heeft echter misschien al een verzadigingspunt bereikt. Het aantal consumenten dat wel eens bewerkte vleesvervangers koopt voor zichzelf of een huisgenoot groeide in 2022 niet. Minder dan de helft van de ondervraagden koopt wel eens vleesvervangers. Dat is iets minder dan een jaar eerder.Inflatie
Als tweede reden voor de stagnatie noemt het consultancybedrijf de hoge inflatie. De bereidheid om meer te betalen voor vleesvervangers dan voor vlees daalde met 9 procentpunt ten opzichte van vorig jaar, toen 46% nog aangaf extra te willen betalen. Daarmee bleef het percentage ver onder het aandeel consumenten dat aangeeft een premie te willen betalen voor âtraditioneelâ voedsel. Totdat de prijzen voor vleesvervangers gelijk zijn aan vleesproducten, zal de prijs een bepalende, negatieve factor blijven, vooral voor consumenten die toch al niet enthousiast zijn over de producten.Twijfels over gezondheid van vleesvervangers
Ten slotte trekken consumenten veronderstelde voordelen van vleesvervangers in twijfel. Ook kopers van de producten zijn veranderd van mening over een aantal kenmerken ervan. De grootste verandering ten opzichte van vorig jaar zit in de opvatting over de gezondheid. Vorig jaar vonden bijna zeven op de tien consumenten dat vleesvervangers gezonder waren dan vlees. Sommige consumenten zijn echter van gedachten veranderd, want nu daalde dit aantal met 8 procentpunt. Een vergelijkbare, maar iets kleinere daling, van 5 procentpunt deed zich voor bij de opvatting over duurzaamheid. Om weer te kunnen groeien, moeten de producenten van vleesvervangers onderzoeken hoe de kansen in de markt weer groter kunnen worden, hoe kosten verlaagd kunnen worden en hoe producten verbeterd kunnen worden, zowel in smaak als in gezondheid, zo stelt Deloitte. âGeen gemakkelijke taak, maar tot die tijd zal een terugkeer naar duurzame groei met dubbele cijfers moeilijk te realiseren zijnâ, aldus het consultancybedrijf.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij