Foto: Canva/ RossHelen
Er is in 2022 minder voeding online besteld. Nederlanders bestelden minder etenswaren, drank en maaltijden via het internet. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In 2021 groeide het aantal internetaankopen van voeding. In 2022 lijkt dit weer wat af te nemen. 42,8% gaf aan de afgelopen maanden een maaltijd online te hebben besteld. 24% van de Nederlanders gaf aan etenswaar en drank te hebben besteld.
Groei in 2021
Het CBS begon in 2020 met het bijhouden van de internetaankopen van Nederlanders boven de twaalf jaar. In 2020 gaf ruim 17% aan dat zij het afgelopen jaar etenswaren en drank online had besteld. 35,4% van de ondervraagden gaf aan een maaltijd via het internet te hebben besteld. In 2021 groeide dit naar bijna 47% voor maaltijden en 25% voor etenswaren.
Het CBS kijkt naar alle digitale aankopen van goederen en diensten. Hieruit blijkt dat fysieke goederen minder vaak online gekocht worden. Digitale producten en diensten zijn ook minder vaak online verkocht, met uitzondering van kaartjes voor evenementen.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.