Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Klanten worden beperkt gestimuleerd om biologische producten te kopen in de supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek van Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de verkoopstrategieën van supermarkten als deelstudie naast de Agri-nutrimonitor.
Minder invloed op bio
Tweede reden is het verschil tussen de wettelijke duurzaamheidseisen van gangbare producten en de eisen van het EU biologisch-keurmerk relatief groot zijn. Supers geven de voorkeur aan een geleidelijke overgang van gangbaar naar duurzamere productie. De beschikbaarheid van meerdere niet-biologische keurmerken in Nederland geeft supermarkten meer mogelijkheden om het tempo van deze overgang en daarmee de gevolgen voor de in- en verkoopprijzen in de keten zelf te beïnvloeden. Bij het EU biologische-keurmerk kunnen supermarkten dit niet, omdat de Europese Commissie deze eisen bepaalt.Green deal
De Europese Commissie heeft als doel dat in 2030 25% van de landbouw biologisch is. Om dit te bewerkstelligen moet er ook meer vraag komen naar biologische producten. Het marktaandeel van bio is op dit moment 3,3% en het landbouwareaal 4,6% van het totale.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst