Consumenten hebben de basisboodschappen afgelopen jaar met 21% in prijs zien stijgen. - Foto: ANP
In dit artikel
Consumenten die kiezen voor de voordeligste basisproducten in supermarkten besparen gemiddeld 50% op hun boodschappen.
Forse prijsstijgingen
Consumenten hebben de basisboodschappen afgelopen jaar met 21% in prijs zien stijgen. Het gaat hier om producten die veel mensen in huis hebben, zoals rijst, koffie, melk en boter. Met name producten waar tarwe in zit, verse groente, zonnebloemolie en verse vleesproducten werden fors duurder. Zo is de prijs van zonnebloemolie met 135% gestegen en die van kipfilet en rundergehakt met respectievelijk 62% en 58%. Reden voor consumenten om vaker te kiezen voor de goedkoopste merken.Meeste verschil bij Jan Linders
De Consumentenbond vergeleek voor ruim 100 producten de prijs van het A-merk met de allerlaagste prijs die in de winkel was te vinden. Daarbij is niet gelet op kwaliteitsverschillen. Wel is geprobeerd zoveel mogelijk op elkaar lijkende producten te vergelijken. Klanten die kiezen voor de goedkoopste variant besparen bij alle supermarkten rond 50%. Bij Spar is het verschil met 48% het kleinst en bij Jan Linders met 53% het grootst. Hoeveel een consument bespaart, hangt af van het product. Het verschil kan oplopen tot meer dan 80%. Bij voedingsmiddelen als koffie, appelmoes en frisdrank is de besparing vaak meer dan 70%.Dirk goedkoopste voor basisproducten
Voor de ruim 100 basisproducten blijkt Dirk de goedkoopste super. Een consument betaalt hier 11% minder dan het gemiddelde. De supermarktketen wordt gevolgd door Vomar en Deka. Opvallend is dat Lidl en Aldi duurder zijn als alleen wordt gekeken naar de laagste prijs, al scoren de discounters nog wel onder het gemiddelde. Ook bij Albert Heijn betalen klanten 1% minder dan het gemiddelde. Jumbo en Plus scoren precies op het gemiddelde. Spar is de duurste winkel voor de basisboodschappen. De prijzen liggen hier 26% boven het gemiddelde. De Consumentenbond stelt verder vast dat huismerken en budgetmerken vaker samenvloeien tot één goedkope lijn basisproducten. Deze trend is vooral zichtbaar bij Albert Heijn en Jumbo.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij