Melk van het AH-huismerk in het schap van een Albert Heijn-supermarkt. Ook bij de huismerken wint duurzaamheid aan belang. - Foto: ANP
Ook bij huismerken in de supermarkten is duurzaamheid een steeds belangrijker thema geworden. Dat levert boeren ook voor deze producten een meerprijs op, die geïnvesteerd kan worden in verduurzaming.
Het deels verdwijnen van C-merken lijkt voor de primaire producent geen slecht nieuwsLos van de redenen voor supermarkten om deze stap te zetten, lijkt het deels verdwijnen van C-merken voor de primaire producent geen slecht nieuws. Natuurlijk is het vanuit de producent gezien jammer dat consumenten minder vaak kiezen voor de A-merken, die vaak het meest opleveren. Gezien het economische tij lijkt deze trend echter voorlopig niet te keren. Net als bij A-merken is ook bij huismerken duurzaamheid in de afgelopen jaren een steeds belangrijker thema geworden. Denk aan het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma voor huismerkproducten van Albert Heijn of het PlanetProof-keurmerk op zuivel onder huismerk van Plus-supermarkten. Beide programmaâs leveren betrokken boeren een meerprijs op en bieden dus de mogelijkheid om gevraagde duurzaamheidsstappen ook daadwerkelijk te zetten. Hierdoor zijn de boeren wat betreft hun inkomsten niet alleen afhankelijk van de lucratievere verkoop van A-merken en dat is winst.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij