Toine Leijten: “Varkens vreten het restproduct van de bierproductie en zo wordt de CO2-uitstoot verminderd. Voor het draagvlak van de varkenssector is het hartstikke goed als meer consumenten dat weten.”- Foto: Van Assendelft Fotografie
In dit artikel
Bierbostel, een restproduct uit de bierbrouwerij, krijgt een duurzame bestemming in de varkenshouderij. Meer restproducten krijgen zoân zinnige herbestemming. Acht studenten van HAS Den Bosch en Aeres MBO Barneveld willen consumenten hierover informeren met Wist je dat?-stickers. Zij drongen door tot de finale van Het Beste Idee van Varkensland. In gesprek met HAS-student Toine Leijten.
Verkiezing dit jaar voor de zevende keer
De verkiezing Het Beste Idee van Varkensland wordt dit jaar voor de zevende keer gehouden. De organisatoren willen hiermee de âinnovatieve dadendrang van de varkenshouderij zichtbaar maken en de trots op het eigen vak en de sector vergrotenâ. De verkiezing is een initiatief van Innovatie- en kenniscentrum VKON en Coöperatie Varkensartsen in samenwerking met onder meer POV, LTO Noord, ministerie van LNV en onderwijsinstellingen HAS Den Bosch en Aeres MBO Barneveld. De acht studenten van beide agrarische scholen gaan in de finaleronde op 24 november proberen om met hun stickercampagne de andere vijf genomineerden te verslaan. âGeen makkelijke opgaveâ, zegt Leijten. Bij die andere ideeën gaat het bijvoorbeeld om een varkenshouder die een urinedoorlatende gasdichte mestband heeft ontwikkeld, waarmee de uitstoot van ammoniak, methaan en geur wordt teruggedrongen. Een van de andere genomineerden heeft een camera met beeldherkenning ontwikkeld als middel tegen doodliggen van biggen.Draagvlak varkenshouderij vergroten
Terug naar de stickers van Toine Leijten en zijn medestudenten. In essentie gaat het erom het draagvlak van de varkenshouderij te vergroten door consumenten beter te informeren. Dat is hard nodig zegt Leijten, die bijna is afgestudeerd aan de HAS Den Bosch. âConsumenten verdiepen zich niet in de sector, maar hebben vaak wel hun oordeel klaar. Stikstof, stank, kleine hokken, zielige dieren; dat is wat bij veel mensen opkomt als ze denken aan de varkenshouderij.â De sector probeert zijn imago te verbeteren door bijvoorbeeld open dagen te organiseren, constateert Leijten. âNiks op tegen, maar wie komen daar? Vooral mensen uit de buurt en wat collegaâs. De mensen die je wilt bereiken, de mensen uit de grote steden, komen niet naar zoân open dag. Een informatieve website als The Pig Story vinden ze ook niet, vrees ik.â Vandaar de stickeractie. Varkens hebben in de voedingsketen een belangrijke rol, maar wie weet er nou dat er een directe relatie is tussen frites en varkens, vraagt hij zich af. âVan de aardappel is 80% bruikbaar, de schillen, de andere 20% dus, zijn restproduct. Aardappelstoomschillen gaan voor het overgrote deel de varkensketen in. Achter brood zit zoân zelfde verhaal. Bij de productie in broodfabrieken komen vezelrijke restproducten vrij, die weer als varkensvoer worden gebruikt.âKiloâs CO2 per bakje frites
Idee van de acht studenten is om consumenten hierover te informeren via de sticker âWist je dat?â. Met een QR-code kan de consument dan snel een website bereiken waar het verhaal over de duurzame toepassing van bierbostel, gistconcentraten en stoomschillen in simpele bewoordingen wordt uitgelegd. âOp die website presenteren we de harde cijfers. Daar kun je dan vinden wat het milieueffect is van het gebruik van bijvoorbeeld bierbostel in varkensvoer, in kiloâs CO2 per bakje frites.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij