Foto: ANP / MAXIM SHIPENKOV
Zuivel- en voedingsconcern Danone wist zijn producten in het derde kwartaal met bijna 11% hogere prijzen te verkopen. Het volume daalde daarentegen met 1,4%. De omzet kwam, op gelijke basis met vorig jaar exclusief valuta-effecten, 9,5% hoger uit. Dat blijkt uit de financiële resultaten die het bedrijf publiceerde.
Het bedrijf maakte een omzet van â¬Â 7,3 miljard. Inclusief valuta-effecten was dat een stijging van ruim 19%. Danone profiteerde van de sterke dollar ten opzichte van Zuid-Amerikaanse valuta en de Euro.
CEO Antoine de Saint-Affrique stelt dat het bedrijf doorgaat met het verhogen van de prijzen op een âverantwoorde en gedisciplineerde manierâ. In Europa bedroeg de prijsverhoging 8%, in Noord-Amerika ruim 10% en in China, Noord-Azië en Oceanië 1,6%. De geografische zone ârest van de wereldâ zag de grootste verandering van de prijs: 19,5%. Daar was ook de volumedaling het grootst met bijna 6%. In Europa werd 2% minder aan producten verkocht.
Verwachtingen verhoogd
Op basis van de resultaten in het derde kwartaal, verhoogt de maker van Activia, Evian en Alpro zijn verwachtingen voor het gehele jaar. De omzet komt 7 tot 8% hoger uit dan een jaar eerder, tegenover een eerste voorspelling van een verhoging van 5 tot 6%. Wel verwacht het een lagere operationele marge te maken dan in 2021.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst