Foto: ANP
In dit artikel
Supermarkten maakten in september bijna 9% meer omzet ten opzichte van een jaar eerder.
Volume speciaalzaken daalt
Speciaalzaken in voeding zagen de omzet juist dalen met 2%. Hogere prijzen zorgden ervoor dat de omzet niet verder daalde, want het volume lag bijna 11% lager. Daarmee was het voor de speciaalzaken de grootste volumedaling sinds het bijhouden van de cijfers in 2005. Sinds het coronavirus zagen de speciaalzaken iedere maand vooral meer producten de toonbank over gaan. Sinds maart dit jaar daalt het verkochte volume echter weer iedere maand. Hierbij speelt de inflatie mogelijk ook een rol, nu consumenten op zoek gaan naar de goedkopere productopties.Derde kwartaal
In het derde kwartaal daalde de hoeveelheid verkochte producten in supermarkten met 2%. De omzet groeide met 8,6%. In de speciaalzaken bleef de omzet ongeveer gelijk met het derde kwartaal in 2021, terwijl het volume daalde met bijna 9%. In totaal, de supermarkten en speciaalzaken samen genomen, steeg de omzet in food met ruim 7% bij een 3,4% lager volume. Voor het derde kwartaal gaat het om een omzetstijging van 7,5% en een volumedaling van 2,8%. De totale detailhandel zette in september ruim 5% meer om. Ook hier daalde het verkoopvolume, met 3,5%. De omzet in de foodsector groeide dus harder dan in de gehele detailhandel en de volumedaling was minder groot.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst