Macaroni & Cheese, een van de merken van Kraft Foods. - Foto: ANP
Kraft Heinz heeft de vergelijkbare omzet in het derde kwartaal met 11,6% opgevoerd naar $â6,5 miljard. Dat is vooral te danken aan een verhoging van de prijzen met 15,4 procentpunt.
Nettowinst daalde met 41%
De nettowinst daalde met 41% naar $â435 miljoen. Die daling is recent, want over de eerste negen maanden van dit jaar was de winst 16% hoger. De doorgevoerde prijsverhogingen waren, in combinatie met het verder opvoeren van de efficiëntie, wel voldoende om de hogere kosten van de inkopen, logistiek en productie op te vangen. Kraft Heinz noemt daarbij met name zuivel, verpakkingsmateriaal, sojabonen, plantaardige olie en energie. âDe kwartaalcijfers blijven het verschil in timing weerspiegelen tussen de inflatiedruk en de acties om dat op te vangen.â âWe hebben opnieuw een kwartaal met sterke resultaten afgeleverd nu we met succes navigeren in een wisselvallige omgeving,â aldus CEO Miguel Patricio. Kraft Heinz, in Nederland eigenaar van een reeks merkproducten, verwacht voor heel 2022 sterke financiële resultaten. Het bedrijf vreest wel dat de aangepaste winst lager dan eerdere voorspellingen zal uitkomen, âdoor de onzekerheid met betrekking tot de potentiële impact van de aanhoudende problemen in de leveringsketen waar de sector mee te maken heeftâ.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij