Skip to content

Vliegverbod Lidl staaltje greenwashing

Supermarktketen Lidl stopt met het invliegen van groente en fruit. Het heeft veel weg van greenwashing, vindt Jan Vullings.

Updated on:
Commentaar
Sustainable food
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Supermarktketen Lidl stopt met het invliegen van groente en fruit. De prijsvechter zegt in Nederland het voortouw te nemen.

In Zweden kondigde de keten al in september een vliegverbod aan. Lidl wil met de actie de impact op het klimaat verminderen. Volgens de Lidl moeten we vooral denken aan peulvruchten en aspergetips. Deze producten zullen straks nog wel in de schappen liggen, maar ze komen per boot naar Nederland. De klant, zo verzekert het concern, zal nauwelijks iets van de verandering merken. Veel producten van Lidl komen van Nederlandse bodem.

Greenwashing

De vraag is dan ook waarom Lidl dit vliegverbod zo nadrukkelijk presenteert. Een luchtje van greenwashing is hier niet vreemd. Lidl kan het ook gemakkelijker roepen omdat het assortiment kleiner is dan bijvoorbeeld bij Albert Heijn. Deze grootgrutter heeft veel producten jaarrond, en moet wel importeren. Concurrent Plus meldt al jaren geen groente en fruit meer in te vliegen, op groene asperges na.
Lidl kan het ook gemakkelijker roepen omdat het assortiment kleiner is dan bijvoorbeeld bij Albert Heijn.

Appels of tomaten

Als het écht om duurzaamheid gaat, is het wellicht interessanter om te kijken naar buitenlandse appels of tomaten terwijl dezelfde producten uit Nederland voorradig zijn. Qua transportkilometers zet dit echt zoden aan de dijk. Nog dit seizoen trokken Limburgse telers aan de bel, omdat oogsten van appels niet rendabel was. De schappen in de supermarkten lagen vol met appels uit Chili, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. De kosten van arbeid, verpakking en opslag wegen in Nederland niet op tegen de goedkopere import uit Verweggistan. Duurzaamheid heeft een prijs. De klant wil het niet betalen. De retail durft het niet te vragen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur