Met 13.000 sterfgevallen en zes miljard zorgkosten per jaar gerelateerd aan ongezonde voeding, is het bittere noodzaak dat iedereen elke mogelijke stap neemt. Foto: Canva
Hoe gaat het met ons Nationaal Preventieakkoord?
Elke letter van Nutri-Score telt
Ik vroeg het me af, omdat er meer aandacht lijkt voor het internationale keuzelogo Nutri-Score. Daar waar de informatiecampagne voor de Nationale Aanpak Productverbetering âElke stap telt! âSamen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030â heet, lijkt het er nu soms op dat vooral elke letter van Nutri-Score telt. Begrijpelijk, want daarmee kun je daadwerkelijk op de voorkant van je producten laten zien dat je een stap hebt gezet. En niet alleen in Nederland, maar in verschillende Europese landen.We moeten oppassen dat we productverbetering als doel op zich niet uit het oog verliezenGezien de uitdagingen waar de industrie momenteel mee geconfronteerd wordt, zoals de grondstof- en energieprijzen, is het kunnen communiceren over verbeteringen bijna randvoorwaardelijk. Een goede Nutri-Score is een mooi marketinginstrument, en als het ook leidt tot productverbetering, is de winst dubbel. We moeten echter wel oppassen dat we productverbeteringen als doel op zich niet uit het oog verliezen. Met 13.000 sterfgevallen en zes miljard zorgkosten per jaar gerelateerd aan ongezonde voeding, is het bittere noodzaak dat iedereen elke mogelijke stap neemt.
Zo zouden alle marktpartijen elke mogelijke stap moeten nemenNaast Nutri-Score zijn er meerdere stippen op de horizon. Internationale richtlijnen, eigen benchmarks, en NAPV: verschillende bedrijven gaan deze uitdaging al aan. Zoals de campagne voor NAPV zegt âelke stap teltâ, zo zouden alle marktpartijen elke mogelijke stap moeten nemen. En dat gaat wat mij betreft over meer dan alleen de samenstelling. Maar ook om portiegrootte, de plaats en vorm waarin producten worden aangeboden en de manier waarop ze vermarkt worden. Dus laten we echt elke stap meetellen. Ook als je er niet over kunt communiceren met de consument. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030â, linksom of rechtsom!
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp