Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize: "Grote leveranciers blijven vasthouden aan winstmarges tot wel 15%. Daar maak ik me wel zorgen om.” - Foto: ANP
In dit artikel
De omzet van Ahold Delhaize groeide in het derde kwartaal, ondanks dat het bedrijf zegt prijsstijgingen niet volledig door te berekenen aan klanten. Topman Frans Muller zegt dat spanningen met leveranciers, die hun winstmarge niet willen verlagen, toenemen.
Supermarktconcern Ahold Delhaize weigert de prijsstijgingen waar het bedrijf mee te maken heeft volledig door te berekenen aan zijn klanten. Desondanks groeide de omzet van Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en bol.com, in het derde kwartaal wel op te voeren, mede geholpen door hogere prijzen. Maar volgens topman Frans Muller worden hogere kosten niet volledig doorberekend aan klanten. Hij merkt een toenemende spanning in de onderhandelingen met leveranciers.
Omzet van Ahold Delhaize in derde kwartaal € 22,4 miljard
Ahold Delhaize zette in het derde kwartaal een omzet van € 22,4 miljard in de boeken. Dat was op jaarbasis 9,1% meer als je wisselkoerseffecten buiten beschouwing laat. Maar door de duurdere dollar gingen de opbrengsten bij elkaar met bij 21% omhoog. Supermarkten van het concern wisten in de meetperiode de vergelijkbare verkopen met gemiddeld 7,9% op te voeren.
Ahold merkt met name dat de verkopen in de Verenigde Staten robuust waren. In Europa was er volgens het bedrijf weer sprake van groei, ondanks de moeilijke vergelijkingsbasis met een jaar eerder toen het bedrijf uitstekend presteerde. Ahold Delhaize zag de winstmarge in Europa dalen tot ruim 4%. Volgens Muller neemt het bedrijf een deel van de prijsstijging voor zijn rekening.
Muller: ‘Meer samenwerking verwacht van leveranciers’
Hij merkt in toenemende mate spanningen in de onderhandelingen met leveranciers die in zijn ogen ook een deel van de pijn moeten nemen. “Ik had van ketenpartijen meer samenwerking verwacht”, aldus Muller. “Grote leveranciers blijven vasthouden aan winstmarges tot wel 15%. Daar maak ik me wel zorgen om.”
Muller merkt dat klanten in het schap zoeken naar goedkopere alternatieven. Zo neemt het aandeel van huismerken in de omzet toe. Door het grote aandeel huismerken weet Muller naar eigen zeggen ook wat producten zouden moeten kosten.
Onderliggende winst € 696 miljoen
De onderliggende winst van het bedrijf kwam uit op € 696 miljoen. Dat was ruim een kwart meer in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Vooral in Europa merkte het bedrijf dat de marges wat onder druk stonden door de hogere energieprijzen en uitdagende macro-economische omstandigheden.
Voor het hele jaar rekent Ahold Delhaize op een dubbelcijferige winstgroei, waar eerder op een percentage tussen de 4 en 6% werd gerekend. Het concern kondigde verder aan vanaf volgend jaar voor € 1 miljard aan eigen aandelen te gaan inkopen. Verder wijst Muller erop dat ook het eigen personeel meeprofiteert via de winstuitkering.