Insectenburger. Het project moet 16 nieuwe alternatieve eiwitproducten met ingrediënten uit 7 nieuwe en geoptimaliseerde eiwitbronnen opleveren. - Foto: Canva/Rcavasin
In dit artikel
De Europese Unie trekt bijna â¬Â 14 miljoen uit voor de financiering van een project om alternatieve eiwitten mainstream te maken.
16 nieuwe alternatieve eiwitproducten maken
Doel van het project is om alternatieve eiwitproducten beter beschikbaar, toegankelijk en acceptabel te maken voor alle bevolkingsgroepen in heel Europa. Concreet moet de samenwerking in het project 16 nieuwe alternatieve eiwitproducten met ingrediënten uit 7 nieuwe en geoptimaliseerde eiwitbronnen opleveren. âHoewel het duidelijk is dat de consument bereid is om de consumptie van dierlijke eiwitten te verminderen, is er meer inspanning nodig om de eiwitverschuiving te vergemakkelijken en te versnellen, door een breed scala aan alternatieven aan te bieden om zelfs de meest onwillige consument aan te trekkenâ, zo stellen de organisaties. Uitdagingen in de productontwikkeling houden het mainstream maken van alternatieve eiwitten nu tegen, aldus de projectorganisatie. Er zijn te weinig âaanvaardbare productenâ. âEuropeanen die op zoek zijn naar alternatieve eiwitrijke voedingsproducten, worden geconfronteerd met beperkte opties op het gebied van producttypes, eiwitbronnen, smaken en texturen.â De organisaties stellen dat de vlees- en zuivelvervangers momenteel voornamelijk gemaakt zijn op basis van soja. Dit is een allergeen en daarom niet voor iedere consument geschikt. Daarnaast vinden mensen veel producten niet aantrekkelijk vanwege âeen onevenwichtig voedingsprofiel, onaangename smaken en onaangename texturenâ, aldus de projectorganisatie.Veel additieven nodig bij alternatieve eiwitten
Ook producenten ondervinden tekortkomingen in de eiwitten. Veel alternatieve eiwitten werken niet goed bij gelering, emulgeren, schuimvorming of het binden van vet. Daardoor zijn veel additieven nodig in de producten. Die zorgen voor een lange lijst van ingrediënten.Eetgewoontes onderzoeken
Deelnemers in het project onderzoeken de eetgewoontes van Europeanen. Zo kunnen producenten de nieuwe producten beter aanpassen aan de voorkeuren van de consument. De nieuwe producten zullen worden getest in kantines, supermarkten, restaurants en bij mensen thuis om te kijken welke consumenten voor de nieuwe producten kiezen en waarom (niet). Nederlandse partners in het project zijn Protifarm (insectenkwekerij), Foodvalley, Green Food Lab en 21 Markets.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst