Skip to content

Danone investeert € 2 miljard in klimaatmaatregelen

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
CEO van Danone Emmanuel Faber - Foto: ANP

CEO van Danone Emmanuel Faber - Foto: ANP

Danone gaat tot 2022 € 2 miljard investeren in klimaatmaatregelen bij de landbouw, de verschillende merken en verpakkingen en door digitalisering.

Het Franse bedrijf gaat verder de kosten van de CO2-emissie in percentage van de omzet bekendmaken. Danone heeft vorig jaar een omzet gerealiseerd van bijna € 25,3 miljard, dat is 2,6% meer dan in 2018. In het vierde kwartaal versnelde de omzetgroei naar 4,1%. In Europa kwam de jaaromzet uit op € 13,7 miljard, vrijwel stabiel vergeleken met 2018. In volume verkocht Danone hier echter 2,1% minder. De operationele winst kwam met ruim € 3,2 miljard 18% hoger uit. Danone kon de operationele marge daardoor opvoeren van 11,1 naar 12,8%. De nettowinst ging met ruim 9% omhoog naar € 2,5 miljard.

Duurzame winstgevende groei

CEO Emmanuel Faber spreekt van ‘een jaar van sterke vooruitgang, zowel wat resultaten als wat de transformatie van onze onderneming betreft’. “De achtereenvolgende versnelling van onze business van kwartaal op kwartaal vormt het bewijs dat we op het juiste spoor zitten van duurzame winstgevende groei, terwijl we een veelvoud aan tegenwind het hoofd bieden.”

Faber ziet de afgelopen twaalf maanden echter al ‘een draaipunt in de houding en verwachtingen van onze maatschappij, consumenten, overheid en financiele instellingen ten aanzien van de beangstigende klimaat- en natuurproblemen waar we gezamenlijk mee geconfronteerd worden. Voor Danone is dit een strategisch onderwerp.”

Weerbarstigheid van de boerenbedrijven

Faber meldt daarbij dat de voor Danone werkende boeren de afgelopen jaar een ‘CO-productiviteit’ van 9% hebben gerealiseerd. ‘’Dit is van kritisch belang om de weerbarstigheid van de boerenbedrijven te verzekeren door koolstof in de grond te laten vloeien en zo organistisch stof en vruchtbaarheid terug te brengen en kosten, bestrijdingsmiddelen, chemische input en water te besparen. Toch zijn we ervan overtuigd dat er een urgente en belangrijke kans is om klimaatacties nog meer centraal te stellen in ons businessmodel en de strijd door jonge mensen voor klimaat en natuur te koppelen aan de kracht van onze merken.”

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur