Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Haverdrankproducent Oatly zag de afgelopen tijd zowel de omzet, als het verkochte volume én het verlies groeien.
Verlaging verwachtingen
In Europa, Midden-Oosten en Afrika wist Oatly 67 miljoen liter aan producten te verkopen: een stijging van 4 miljoen liter. In zowel de retail als in de foodservice werden meer producten verkocht. Zoân 83% van de omzet in deze regio is afkomstig uit het retailkanaal. Door negatieve wisselkoerseffecten daalde de omzet met 5,5%. Zonder deze effecten was er een stijging van 11%. Voor het gehele jaar verlaagt het bedrijf zijn financiële verwachtingen, voornamelijk door de Covid-beperkingen in Azië, operationele problemen in de VS en negatieve wisselkoerseffecten. Het verwacht 9 tot 12% meer omzet te maken ten opzichte van 2021. Drie maanden geleden verlaagde de producent ook al de verwachtingen.Minder kapitaalsintensief
Oatly wil het bedrijf simpeler maken en zo de kosten verlagen. Het gaat onder andere snijden in het personeelsbestand. Dit moet een kostenbesparing van jaarlijks $â25 miljoen opleveren, vanaf begin volgend jaar. Daarnaast is het op zoek naar partners die kunnen gaan produceren voor het bedrijf om minder kapitaalintensief te worden en een meer hybride productienetwerk te hebben. Oatly heeft de afgelopen tijd in verschillende fabrieken problemen gehad, waardoor niet op volle capaciteit gedraaid kon worden.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp