Consumenten zullen wel meer dranken kopen in supermarkten en slijterijen, maar omdat het niet-noodzakelijke boodschappen zijn, zullen consumenten er ook op besparen. Foto: ANP
In dit artikel
Volumes in de voedingsmiddelenindustrie komen licht onder druk te staan.
Besparen op dranken
De bank verwacht in 2023 een daling van het productievolume van 1%. De grootste daling voorziet ABN in de drankenindustrie, van 2%. Dat komt door de voorziene daling van het horecabezoek die zal leiden tot een lagere afzet voor deze industrie. Deels zullen consumenten wel meer dranken kopen in supermarkten en slijterijen, maar omdat het niet-noodzakelijke boodschappen zijn, zullen consumenten er ook op besparen.Groente en fruit hebben het tij mee de komende jarenVoor de groente- en fruitverwerkers voorspelt de bank juist een productiestijging van 2%. Hoewel volumes van diepvriesgroenten vorig jaar en dit jaar kleiner werden, zit het niveau nog boven pre-corona. De populariteit van deze categorie is na corona niet helemaal weggevaagd. Volgens ABN hebben groente en fruit het tij mee de komende jaren. Het noemt onder andere de stimulans van de overheid voor consumptie van deze categorie. Van alle verse producten zijn groente en fruit het minst in prijs gestegen. Dat is gunstig wanneer de consument met name op prijs let komend jaar. Voor de zuivelindustrie is de verwachting dat het volume met 1% daalt. Zowel de aanbod- als de vraagkant staan onder druk. Er zal minder vraag zijn naar zuivel via onder andere het horecakanaal. Ook zal de trend van de verschuiving naar plantaardige alternatieven de komende jaren doorzetten. Waar de alternatieven voor melk zullen stabiliseren, zit de groei vooral in kaas, yoghurt en desserts, aldus de bank.
Brood vaker in supermarkt kopen
Industriële bakkers zullen profiteren van hun lagere prijzen voor brood ten opzichte van de ambachtelijke bakkers. Consumenten zullen hun brood vaker in de supermarkt gaan kopen. Supermarkten willen een goed assortiment waarbij ze de consument tevreden stellen op gebied van prijs en aanbod. Daardoor lijken de hogere kosten van industriële bakkers beter door de keten opgevangen te kunnen worden. Hierdoor is de prijsstijging van brood in de supermarkt nog beperkt. ABN verwacht een volumestijging van 1%.Shift naar plantaardige producten
Voor de vleesverwerkers is de voorspelling een volumedaling van 1%. Uit cijfers van IRI blijkt dat in de eerste negen maanden van dit jaar 7% minder vlees verkocht werd in de supermarkten. Een belangrijk deel is een correctie op de coronaeffecten in 2020 en 2021. In de eerste helft van 2022 ligt de verkoop echter ook onder het niveau van de eerste helft van 2019. Deels is dit door de shift naar plantaardige producten, deels is het een prijseffect. Onder invloed van hogere prijzen zullen consumenten wellicht minder vlees gaan eten komend jaar, bijvoorbeeld kleinere porties. Of ze zullen kiezen voor goedkopere varianten zoals gehakt of kip.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp