Skip to content

Gezond eten vereist samenwerking en gepersonaliseerd advies

Om van gezonde voeding een succes te maken, is samenwerking nodig. Een persoonlijk dieetadvies biedt veel toegevoegde waarde. Dat blijkt ook uit de Vezel-Up Tool die WUR heeft ontwikkeld.

Updated on:
Achtergrond
Food & Health
Volkoren producten bevatten veel vezels. Met de Vezel-Up Tool wil WUR de inname van vezels vergroten. - Foto: Canva/marilyna premium

Volkoren producten bevatten veel vezels. Met de Vezel-Up Tool wil WUR de inname van vezels vergroten. - Foto: Canva/marilyna

Om van gezonde voeding een succes te maken, is samenwerking nodig. Dat zegt Martine van der Mast (WUR). Een persoonlijk dieetadvies biedt veel toegevoegde waarde. Dat blijkt ook uit de Vezel-Up Tool die WUR heeft ontwikkeld. Deze is zo succesvol dat hij in de toekomst wordt uitgebreid.

Gepersonaliseerde en gezonde voeding is hot en trendy, zowel in populaire als wetenschappelijke media. Zo opent Martine van der Mast, programmadirecteur Institute 4 Preventive Health bij Wageningen University & Research (WUR, haar lezing tijdens de Free From & Functional Food Expo in Amsterdam RAI. Dat is volgens haar niet voor niets. “Een ongezond dieet is risicofactor nummer een voor ziektes, zoals kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Per jaar worden 600.000 mensen behandeld voor kanker. Hiervan had 30 tot 40% voorkomen kunnen worden met een gezond dieet en voldoende beweging.” Datzelfde geldt voor hart- en vaatziekten. “Van de 1,6 miljoen mensen die hier jaarlijks mee te maken krijgen, had 80% van de gevallen met een gezonde levensstijl voorkomen kunnen worden.”
Een van de redenen waarom veel start-ups falen, is omdat het creëren van een veilige datastructuur veel geld kost

Schakels in keten meer met elkaar verbinden

[caption id="attachment_70057" align="alignright" width="300"]Martine van der Mast (WUR): “Bij gezonde voeding zijn veel verschillende partijen betrokken.” - Foto: Verse Beeldwaren Martine van der Mast (WUR): “Hoe meer verbonden de verschillende schakels zijn, hoe meer waarde ze kunnen genereren voor zowel de consument als de business.” - Foto: Verse Beeldwaren[/caption] Er is meer samenwerking nodig om van persoonlijke en gezonde voeding een succes te maken, benadrukt Van der Mast. “Bij gezonde voeding zijn veel verschillende partijen betrokken, zoals consumenten, retail en horeca, databedrijven, verzekeringsmaatschappijen, regelgevende belanghebbenden, onderwijsinstellingen en zorgprofessionals. Daar ligt de uitdaging. Een van de redenen waarom veel start-ups falen, is omdat het creëren van een veilige datastructuur veel geld kost.” Daarom is volgens haar een meer verbonden waardeketen nodig. “Hoe meer verbonden de verschillende schakels zijn, hoe meer waarde ze kunnen genereren voor zowel de consument als de business.” “Daarnaast is een ‘nutrition profile standaard’ nodig met meetbare indicatoren en andere gezondheidgerelateerde statistieken. Daarbij gaat het niet om ‘one size fits all’; iedereen is anders. Zowel genetisch als psychisch, mentaal, qua kennis, gewoontes, voorkeuren, cultuur en sociale omgeving.”

Gepersonaliseerd dieetadvies effectiever

Volgens haar collega en WUR-onderzoeker Nicole de Wit hebben publieke campagnes over een gezond dieet slechts een beperkte impact op consumenten. “Studies tonen aan dat een gepersonaliseerd advies veel effectiever is. Ons doel is dan ook om een gepersonaliseerd dieetadvies te genereren om de gezondheid van mensen te verbeteren. Dat kan door het combineren en integreren van gegevens van verschillende bronnen, zoals persoonlijke data, behoeften en voorkeuren en veel voedinggerelateerde data en door het ontwikkelen van nieuwe algoritmes, methodes en smart tools.”
Smaak is heel belangrijk. Deze drijft mensen om iets te eten
Hiervoor is heel veel input nodig. “Denk aan demografische gegevens, gezondheidsstatus, DNA, microbiotica en gegevens over motivatie, doel, levensstijl en eetgedrag. Bij het geven van een gepersonaliseerd dieetadvies is het belangrijk om een aantal factoren te kiezen. Je kunt je niet overal op richten. Start ergens en probeer dit in de toekomst te optimaliseren. Kijk vooral goed naar de verschillende eetmomenten, een vega of vegan leefstijl, eventuele allergieën en smaakvoorkeuren. Smaak is heel belangrijk. Deze drijft mensen om iets te eten.”

Vezel-up Tool om inname vezels te vergroten

Zelf is WUR enkele jaren geleden met het Vezel-UP-project gestart om te onderzoeken of een persoonlijk voedingsadvies mensen kan stimuleren om, ook op de langere termijn, meer vezels te eten. Als onderdeel van dit project is een interactieve online tool ontwikkeld, die is uitgetest bij een groep consumenten met constipatieklachten. De Wit licht toe: “Daarbij is de focus gelegd op persoonlijke data, zoals het voedingspatroon, de vezelinname, het soort constipatieklachten en voedingsgegevens en richtlijnen over de aanbevolen hoeveelheid vezels per dag. Deze data en kennis zijn gedigitaliseerd. Daarna zijn er algoritmes op losgelaten.” “Dat geeft geresulteerd onze de vezel-Up Tool, waarmee we mensen een gepersonaliseerd voedingsadvies hebben gegeven. Hiermee konden de deelnemers aan het onderzoek hun eetmomenten invullen. Daarbij kregen ze vezelrijke alternatieven te zien, passend bij hun huidige eetpatroon. Ook zagen ze direct welk effect hun keuze heeft op de dagelijkse vezelinname.” Daarnaast kregen de deelnemers allerlei tips. Zoals: ‘Er zit veel verschil tussen producten qua hoeveelheid vezels. Lezen van het etiket is dan ook belangrijk om een goede keuze te maken.’ En: ‘Als u meer vezels gaat eten, dan is het belangrijk om ook voldoende te drinken. Drink minimaal twee liter per dag, bij voorkeur water.’ Het bleek dat bij de deelnemers aan het onderzoek de vezelinname met 5 tot 10 gram per dag verbeterde. “Een follow-up liet hetzelfde resultaat zien. Deze duurzame verandering zorgde ervoor dat de constipatieklachten afnamen.”

Advies uitbreiden naar retail en ziekenhuizen

In de toekomst wil WUR het persoonlijk dieetadvies verder uitbreiden. “Denk bijvoorbeeld aan plant-based en het linken aan verschillende ziektes, zoals allergieën, obesitas et cetera”, vertelt De Wit. “Daarnaast willen we het aantal alternatieven vergroten en de implementatie van het digitale advies uitbreiden. Denk aan klinische settings en een link richting de retail, maaltijdbezorging et cetera. Zo kunnen we bijvoorbeeld mensen in ziekenhuizen helpen om sneller te herstellen.”

Lees meer artikelen over gepersonaliseerde voeding op FoodAgribusiness.nl

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur