Skip to content

Soof Drinks: streven naar transparantie in de frisdrankenindustrie

Nicole Horsmans van Soof Drinks heeft een missie: Mensen laten genieten van bewustere drankjes thuis en in de horeca.

Updated on:
Achtergrond
Food & Health
Soof Drinks premium

Daan Harterink en Nicole Horsmans van Soof Drinks. Inmiddels bestaat het assortiment van Soof Drinks uit vijf verschillende siropen. Foto's: Yannick van de Wijngaert

Nicole Horsmans heeft een missie: Mensen laten genieten van bewustere drankjes thuis en in de horeca. “We letten wel op wat we eten, maar waarom kijken we niet op naar wat we drinken? De meeste frisdranken en siropen bevatten namelijk ontzettend veel toevoegingen”, vertelt de onderneemster. Met de drankjes van Soof Drinks, die uitsluitend uit groente, fruit en kruiden bestaan, brengt ze daar verandering in.

Nicole Horsmans komt uit de supermarktwereld. “Ik heb op hoofdkantoren van diverse supermarktketens gewerkt, waarbij ik me vooral bezig hield met innovatie”, blikt ze terug. “Dat past ontzettend goed, want ik vind het leuk om nieuwe dingen te bedenken. Zo hield ik mij onder meer bezig met duurzaamheid, gezondere maaltijden en heb ik bijvoorbeeld meegewerkt aan de totstandkoming van een Beter Leven driesterren vleeslijn. Ook dacht ik altijd na over manieren om klanten te inspireren om gezondere producten te kopen. Binnen de supermarktorganisaties ben ik eigenlijk altijd al een soort ondernemer geweest.” Heel graag wilde ze voor zichzelf beginnen. “Ik was daarvoor allerlei ideeën aan het uitwerken, maar kreeg deze maar niet van de grond. Tijdens een feestje vroeg ik of iemand misschien een goede compagnon kent om mee samen te werken. Zo heb ik Daan Harterink ontmoet. Het klikte meteen.”

Soof Drinks introduceerde Clifbar in Nederland

Samen besloten ze acht jaar geleden Clif Bar, een energiereep uit Amerika, in Nederland te introduceren. “De reep bevat allerlei voedzame bestanddelen, waar we volledig achterstaan. Dit was voor ons als ondernemers een hele goede oefening. Alleen vonden we het jammer dat we zelf geen invloed hadden op het concept. Heel graag wilden we iets ontwikkelen dat helemaal van onszelf is.”
Lekkere siropen op basis van vers fruit en groente ontbraken
Op een gegeven moment kwam ze op een idee. “Ik drink ’s morgens altijd graag een juice van wortel, appel en gember als lekkere en goede start. Waarom is dit drankje niet in siroopvorm te koop?, vroeg ik me af. Ik ben op onderzoek gegaan en ontdekte dat de siropen uit het supermarktschap allemaal toevoegingen bevatten, zoals suikers, smaak- en zoetstoffen. Lekkere siropen op basis van vers fruit en groente ontbraken.”

Op de siropenmarkt gestort

Ze besloot zelf te gaan testen. “Ik heb wortel, appel en gember ingekookt. Het resultaat was een super lekkere siroop. Zodoende hebben Daan en ik besloten om ons op de siropenmarkt te storten. We zijn twee jaar lang bezig geweest met de ontwikkeling van Soof Drinks. We hebben onder meer de juiste flessen voor de verpakking uitgezocht en diverse smaken ontwikkeld. Deze smaken hebben we gekozen aan de hand van eigen ideeën en trends in de markt. Daarnaast heb ik ook veel inspiratie gehaald uit het boek ‘Smaakvrienden’ van Angélique Schmeinck.” Inmiddels is Soof, dat staat voor Sip On Our Friendship, vijf jaar op de markt.

Missie van Soof Drinks

Van alle producten in de supermarkt bevatten siropen de meeste toevoegingen, weet Horsmans. “Er wordt vooral veel suiker en maar een heel klein beetje groente of fruit toegevoegd. Zodoende hebben we echt een missie. Steeds meer mensen weten wat ze eten, maar dat geldt niet voor drinken. Onze siropen zijn hartstikke gezond. Ze bevatten uitsluitend de ingrediënten die op de voorkant worden afgebeeld, dus fruit, groente en kruiden. Dus 0% zooi. Coca Cola vertelt niet welke ingrediënten er in de cola zitten, maar in mijn ogen is dat achterhaald. Consumenten willen weten wat ze eten en drinken.”
Steeds meer mensen weten wat ze eten, maar dat geldt niet voor drinken. Onze siropen zijn hartstikke gezond
Alle ingrediënten worden gesourced in samenwerking met verschillende partners. “Deze zorgen ervoor dat we altijd de juiste smaak geleverd krijgen. Vaak komt de groente en het fruit uit Midden-Europa, soms uit Oost-Europa.” De productie wordt ook uitbesteed. “De siroop is zo geconcentreerd, dat we deze niet zelf kunnen verwerken. Bovendien willen we op de veiligste manier produceren, we zijn dan ook BRC gecertificeerd.” Waar de productie plaatsvindt, wil ze niet vertellen. “We hebben op de verpakking precies aangegeven hoeveel procent er van welke ingrediënten wordt gebruikt en zijn dus ontzettend transparant. Het heeft heel lang geduurd voor we de juiste productiepartners hadden gevonden. Vandaar dat we alleen deze informatie voor ons zelf bewaren.” Wel geeft ze aan dat de productie duurzaam is. “We hebben geen waste. Al het fruit en de groente worden gebruikt. Wat wij zelf niet kunnen verwerken, gaat bijvoorbeeld naar de bakkerijsector of dient als veevoer.”
We hebben geen waste. Al het fruit en de groente worden gebruikt
Destijds zijn de ondernemers gestart met siroop van wortel, appel en gember. “Het leuke is dat er de afgelopen vijf jaar heel veel gewenning is geweest aan gember. Vroeger vond men dit een sterke smaak, maar anderhalf jaar geleden kregen we de vraag of er misschien wat meer gember toegevoegd kon worden aan onze siroop. Dat hebben we toen gedaan. Die smaakontwikkeling vind ik ontzettend leuk. ” Inmiddels bestaat het assortiment van Soof Drinks uit vijf verschillende siropen, waaronder roos-kardemom-peer-appel, citroengras-peer-limoen-citroen, blauwe bes-lavendel-zwarte bes-appel, citroen-munt-appel en wortel-appel-gember. “Op de Horecava zullen we weer twee nieuwe smaken presenteren”, verklapt ze.

Verkooppunten van Soof Drinks

Soof is te koop bij alle horecagroothandels, een groot aantal cateraars en op vrijwel alle hogescholen en universiteiten. “Er zijn al verschillende bedrijven die met onze producten werken, zoals bijvoorbeeld Holland & Barrett, Spar City en Gall & Gall online.” Ook zijn er al diverse verkooppunten in het buitenland, zoals in België, UK, Oman en Bahrein. “Op Aruba loopt de verkoop erg goed en daarnaast komen we binnenkort in vijftig supermarkten in Singapore te liggen. We merken dat daar heel veel behoefte is aan alcoholvrije siropen.”

Soof Drinks gestart met blikjes

Soof DrinksSinds 2020 is Soof Drinks gestart met de verkoop van frisdrank in blikjes. “Daar is veel vraag naar, onder meer strandtenten zijn heel geïnteresseerd”, vertelt Horsmans enthousiast. “De glazen met siroop mogen niet meegenomen worden naar het strand en het gebruik van plastic bekers is niet duurzaam. Zodoende bieden onze blikjes uitkomst. Zeker met de toekomstige statiegeldheffing. Ook op de hogescholen en universiteiten zijn ze heel blij met onze blikjes.” Al was de productie van de kant-en-klare Soof wel even spannend. “We stonden op het punt om 400.000 blikjes te produceren toen de lockdown werd afgekondigd. Wat ga je dan doen? Uiteindelijk hebben we besloten de productie toch door te laten gaan. Dat bleek de beste beslissing ooit. Tijdens de pandemie kon er geen siroop in de horeca worden verkocht, maar was er wel behoefte aan een lekker drankje voor onderweg. De blikjes werden ontzettend goed ontvangen.”

Hoge marge op siroop

Inmiddels is de verkoop van siroop en blikjes ongeveer fifty fifty. “Het mooie van de siroop is natuurlijk dat je uit één fles wel twintig tot dertig glazen uit kunt halen. Zeker voor de horeca is dat natuurlijk heel interessant. Bovendien is de marge ontzettend hoog. Als je dan ook nog eens een heel gezond alternatief kunt bieden, dan is dat uniek.” Soof DrinksDe siropen zijn ontzettend veelzijdig, weet ze. “Ze zijn bijvoorbeeld ook heel geschikt voor cocktails, mocktails en in koffie en thee.” Ook diverse chefs werken inmiddels met de siropen. “Ze kunnen echt in heel veel verschillende gerechten worden verwerkt van koekjes tot salades en van rijst tot groente. Onze siropen worden door chef-koks echt omarmd. Ik denk zelfs dat ze een nieuwe categorie kunnen vormen op de menukaart.”

Soof Drinks is nog een start-up

Voor de toekomst ziet ze nog veel kansen. “We zijn een start-up en Soof is nog niet winstgevend. Gelukkig kunnen we door de verkoop van onze energierepen alsnog rendabel werken. We merken echter dat de verkoop van Soof steeds beter gaat. Bedrijven benaderen ons nu zelf met de vraag of ze onze drankjes mogen verkopen. Zo wordt Soof nu ook verkocht bij Peakz Padel, Yoghurt Barn en bij Woodstone Pizza. Je zou misschien denken dat een pizzarestaurant vooral cola of andere suikerdranken wil serveren, maar ook in deze categorie zijn ze echt met gezond eten bezig.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur