Aanbod supermarktschap vleesvervangers. - Foto: Hans Prinsen
In dit artikel
De verkoop van vleesvervangers kan in 2030 verdubbeld zijn. De markt voor zuivelvervangers kan in dezelfde tijd nog sterker groeien, aangezien plantaardige kaas- en yoghurtvervangers nog in de kinderschoenen staan. Dat stelt ABN Amro.
Prijsbewuste consument
Volgens de bank zijn er diverse oorzaken voor de stagnatie en daling. Zo kochten consumenten minder vaak hun voeding in de supermarkt en namen de foodservicebezoeken toe. Daar worden verhoudingsgewijs minder vleesvervangers besteld. In de inkoop van horecavoeding steeg het aandeel vlees- en zuivelvervangers echter wel, zo refereert ABN aan cijfers van ProVeg. Een tweede oorzaak is de prijsbewuste consument als gevolg van hoge inflatie en dalende koopkracht. Plantaardige vlees- en zuivelvervangers worden vaak als duur gepercipieerd. Daardoor kunnen consumenten ze links laten liggen als ze op de kleintjes letten. Feitelijk zijn de producten niet altijd meer duurder dan de vlees- en zuivelproducten.Lees ook: Inflatiespook raakt producenten plantaardige voeding hard
Daarnaast is ook de nieuwigheid verdwenen. Het aantal spraakmakende producten dat veel media-aandacht krijgt, lijkt te zijn afgenomen, zo stelt de bank. Het remt het aantal consumenten dat voor de eerste keer vleesvervangers wil proberen. Ook vallen de smaak en textuur van de producten tegen en zijn er relatief weinig herhaalaankopen. Ten slotte liggen de producten ook onder een vergrootglas wat betreft hun gezonde of duurzame karakter.Nauwere samenwerking
Toch ziet ABN kansen voor de categorieën. Zo kan de overheidsdoelstelling van meer plantaardige eiwitten en supermarkten die hun aanbod willen vergroten helpen. Supermarkten zouden meer kunnen inzetten op promotie en menusuggesties en investeren in het doorontwikkelen van hun huismerkproducten. Voor producenten betekent dit een kans op nauwere samenwerking met de supermarkten. Voor zuivel en vlees zijn er al langere tijd intensieve, langjarige samenwerkingen tussen alle schakels. Dit zou ook kunnen werken voor de plantaardige producten. Een andere kans is de groeiende groep flexitatiërs. Door het kennen en definiëren van de doelgroepen, kunnen producenten hun product beter positioneren. Want ondanks dat meer consumenten aangeven minder vlees te willen eten, blijkt dat in de praktijk nog niet zo te zijn. Een derde kans is productinnovaties. Om een grotere groep consumenten aan te spreken en herhaalaankopen te stimuleren moet er meer ontwikkeling zijn op smaak en textuur. Ook gemak, gezondheid, prijs en duurzaamheid moeten worden meegenomen in de prijsontwikkeling. Een innovatie die veel aandacht krijgt momenteel is fermentatie. Dit biedt mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en schaalbaarheid.Horeca en eiwittransitie
Hybride producten hebben de potentie om een alternatief te bieden voor kleinere porties vlees. De afgelopen jaren kwamen deze producten moeilijk van de grond. Het grootste obstakel is de positionering van deze producten. Ook de uitbreiding naar out-of-home, in de horeca, biedt mogelijkheden. De horeca kan een belangrijke bijdrage leveren in de eiwittransitie. Daarnaast moeten producenten niet alleen naar de Nederlandse markt kijken. Door op te schalen en nieuwe markten aan te boeren, kunnen ontwikkelkosten per product worden verlaagd. De kennis die in Nederland is opgedaan, kan in het buitenland worden gebruikt.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij