Foto: Roel Dijkstra
Europeanen proberen op verschillende manieren geld te besparen in de supermarkt. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de universiteit van Aarhus in Denemarken in samenwerking met EIT Food.
Minder duur vlees en vaker wisselen
Door de stijgende prijzen maken Europese burgers andere keuzes. Consumenten zeggen het te merken dat voeding duurder wordt, met name bij producten als rood vlees, vis en zuivel. Consumenten kopen minder dure producten en wisselen steeds vaker van merken. 33% van de consumenten koopt zuivelproducten van een goedkoper merk. 10% van de consumenten is gestopt met het kopen van alcoholische dranken om geld te besparen. Een vijfde van de ondervraagden geeft aan geen ander koopgedrag te hebben ondanks de prijsstijgingen.Profiteren van prijsstijgingen
Van de ondervraagden denkt 54% dat de oorlog in Oekraïne de grootste oorzaak van de prijsstijgingen is. Consumenten zijn sceptisch over de kostenstijgingen, 48% gelooft dat supermarkten en voedingsbedrijven de crisis aangrijpen om hun eigen winst te vergroten. De gemiddelde voedselprijs steeg in oktober met 16% ten opzichte van vorig jaar. De enquête is uitgevoerd onder 5.000 Europese burgers in verschillende landen (Spanje, Zweden, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Polen, Italië, Frankrijk, Griekenland, Finland en Roemenië).Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst