Foto: Canva
In dit artikel
Consumenten kopen duurzame voeding als er een negatief klimaatlabel op producten zit.
Halo-effect
Consumenten met een labeling ervaarde hun maaltijd na afloop ook als gezonder dan de controlegroep. De groep met positieve labels ervaarde hun voeding als veel gezonder dan de andere groepen. De onderzoekers van de universiteiten waarschuwen dan ook voor een âhalo-effectâ wanneer een positief label wordt toegepast. âLage klimaatimpact-labels kunnen mogelijk leiden tot misverstanden over gezondheid. De positieve boodschappen kunnen ervoor zorgen dat ook ongezonde keuzes als gezond worden gezien. Ook overconsumptie door de gezondere perspectief is een gevaar.âVoorlopig geen labels
De onderzoekers stellen vast dat labeling kan leiden tot duurzamere consumentenkeuzes. Toch voorzien zij dat het in de Verenigde Staten voorlopig niet geïmplementeerd zal worden, totdat de overheid het verplicht. âOnze studie stelt vast dat negatievere labels effectiever zijn, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de voedingsindustrie dit vrijwillig op hun producten zal zettenâ, schrijven ze in de studie.Eco-Score
In Europa zijn enkele landen bezig met Eco-Score, het equivalent van Nutri-Score maar dan voor klimaat. In België en Duitsland hebben enkele supermarkten het stoplichtlogo al aangebracht. In Nederland experimenteert Lidl met het logo op enkele producten.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst