De verkopen diepvriesgroenten hebben fors ingeboet aan betekenis, waar conservengroenten juist een boost hebben gekregen. Foto: ANP
In dit artikel
Recordprijzen op de groentemarkt zorgen dat de keten vele tientallen miljoenen euroâs uitdijt. Dat is vooral bij conserven het geval.
Meer uitgegeven aan groente
âAls je dieper inzoomt op de uitgaven voor deze drie groenteketens (vers, diepvries en conserven) kun je een aantal interessante conclusies trekken. De belangrijkste is misschien dat opgeteld aan groenten stevig meer is uitgegeven. Van 0,9% van de uitgaven in 2015 is het aandeel gestegen naar 1,1%. Dat lijkt niet veel, maar het gaat over een totaal aan consumptieve bestedingen die in 2022 naar schatting boven de â¬Â 353 miljard (waarde 2021) bedroeg. Dan is 0,2% een waarde van circa â¬Â 700 miljoen. Daarin is overigens ook de btw-stijging in 2019 van 3 procentpunt opgenomen. In de CBS-cijfers van uitgaven is daarvoor overigens geen duidelijke piek te zien.Een boost voor verkoop conserven
Ook een vergelijking tussen de drie groenteketens is interessant. De verkopen diepvriesgroenten hebben fors ingeboet aan betekenis, waar conservengroenten juist een boost hebben gekregen. Vooral corona lijkt de verkoop van conserven (en uitgaven) fors te hebben gestimuleerd. In 2022 daalden de uitgaven, maar bleven wel boven het pre-coronatijdperk. â âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij