Skip to content

Marcel Lambregts: ‘Samenwerking in vraag-gestuurde keten is de toekomst’

In de toekomst wordt er steeds meer vraag-gestuurd geproduceerd, met aandacht voor gezondheid en duurzaamheid. Dat verwacht Marcel Lambregts, sectormanager food bij Rabobank. “Er komt een verantwoorde supply chain met een oprechte ketensamenwerking met eerlijke verdienmodellen en een optimale transparantie”, zo vertelt hij tijdens het webinar ‘Biologisch: een sector in beweging’ dat in het kader van de Biokennisweek is gehouden.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Marcel Lambregts premium

Marcel Lambregts, sectormanager food bij Rabobank. - Foto: Rabobank

In de toekomst wordt er steeds meer vraag-gestuurd geproduceerd, met aandacht voor gezondheid en duurzaamheid. Dat verwacht Marcel Lambregts, sectormanager food bij Rabobank. “Er komt een verantwoorde supply chain met een oprechte ketensamenwerking met eerlijke verdienmodellen en een optimale transparantie”, zo vertelt hij tijdens het webinar ‘Biologisch: een sector in beweging’ dat in het kader van de Biokennisweek is gehouden.

Voor Marcel Lambregts zijn blik werpt op de toekomst, staat hij eerst stil bij de huidige problematiek. Een dalende inflatie wil volgens hem niet zeggen dat de prijzen direct dalen. “De absolute prijsverhouding blijft structureel hoog en dat betekent dat we nog steeds in een crisis zitten. De full-service supermarkten staan onder druk. Dat komt vooral door hard-discounters, zoals de Aldi en Lidl, die tegen een hele goede prijs en kwaliteit hun producten aanbieden. Heel veel consumenten kijken momenteel naar hun portemonnee en zijn hun uitgaven aan het managen. Gingen ze in het verleden naar foodservice, dan zullen ze nu eerder voor de foodretail kiezen. Van de speciaalzaak wordt er een beweging gemaakt naar de supermarkt. We zien dat consumenten meer letten op de aanbiedingen, kiezen voor huismerken of besluiten om luxe artikelen niet meer te kopen.”
Er zijn harde prijsonderhandelingen. Dat heeft ook impact op de biologische producten

Trends

De foodretailers moeten aan de slag om hun omzet te behouden, benadrukt hij. “Er zijn harde prijsonderhandelingen. Dat heeft ook impact op de biologische producten. Het zijn op dit moment zware tijden voor de biologische afzet, maar er is wel een lonkend perspectief.” Daarmee doelt hij op belangrijke trends in de foodsector, zoals gezondheid, duurzaamheid, mentaal gemak en gemaksmaximalisatie.

Sturen op het gebied van gezondheid

Door de toenemende ziektekosten is de overheid druk aan het sturen op het gebied van gezondheid, weet Lambregts. “Ik sprak net voor de jaarwisseling met Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse levensmiddelenindustrie. Hij gaf aan dat de overheid aan de federatie heeft gevraagd om met hun leden te kijken of de voeding gezonder kan worden gemaakt. Dat betekent dus onder andere minder suiker, zout en vet.”
Willen we toe naar een wat meer duurzame productie, dan moeten we optimaal transparant zijn

Duurzaamheid

Een tweede trend is duurzaamheid. “Als we door willen op deze planeet, dan moeten we meer aandacht besteden aan het milieu en het klimaat. Ook hiervoor gaat de overheid stringenter regelgeving uitschrijven. Dat zien we nu al terug in stikstof- en de CO2-discussie. Producenten, maar ook verwerkers, zullen daar steeds meer mee te maken krijgen. De productie van een biologisch product past heel goed bij een duurzaam product. Al zal de concurrentie met reguliere producenten misschien groter worden, omdat deze bedrijven ook duurzamer moeten produceren.”

Transparantie en digitalisering

Transparantie en digitalisering spelen een grote rol. “Willen we toe naar een wat meer duurzame productie, dan moeten we optimaal transparant zijn. Consumenten willen weten wat er in een product zit en waar het vandaan komt. Dat betekent dat je je bedrijfsvoering moet digitaliseren om mee te kunnen blijven doen.” Belangrijke randvoorwaarden blijven prijs en kwaliteit. “Steeds vaker zien we een hybride consument, die bereid is te betalen voor een duurzaam gezond product, zolang de portemonnee dat toelaat.”

Mentaal gemak en gemaksmaximalisatie

Er wordt minder tijd in de keuken doorgebracht, zegt Lambregts over gemaksmaximalisatie. “Mensen willen vaker onderweg eten en er wordt meer thuisbezorgd. Voeding wordt steeds meer een dienstverlening. Consumenten zijn bereid te betalen voor service. Dat wordt dus een steeds belangrijker component van hoe je je product in de markt zet. Er zal veel innovatie plaatsvinden in diensten en convenience producten, nieuwe bezorgmodellen, maar ook in foodserviceconcepten.”

Keuzestress bij consumenten

Ondanks de gemaksmaximalisatie ondervinden consumenten momenteel veel keuzestress. “Ze willen goede keuzes maken op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Dat betekent ook dat producenten en de retail keuzes moeten maken ten aanzien van het assortiment. Met een beperkter assortiment kunnen ze duurzamer produceren én de consument helpen een betere keuze te maken. Daarmee kunnen ze een goede prijs-kwaliteitverhouding neerzetten. Dat zien we vooral terug bij de discounters, flitsbezorgers en single product retail en – horeca.”

Nutri-Score

Ook de Nutri-Score kan de consument helpen bij de keuzestress. “Er is veel discussie over en het is maar de vraag of deze score uiteindelijk zal blijven, maar de Nutri-Score zorgt wel voor een bepaalde sturing. Dat geldt ook voor apps van bijvoorbeeld Jumbo en Albert Heijn die klanten meer informatie geven over welke keuze goed voor hen is en producten gezond en duurzaam zijn.”
We stappen af van een lineaire keten, waarin we tegen zo laag mogelijke kosten proberen te produceren

Vraaggestuurde ketens

Voor de toekomst verwacht Lambregts dat de ketens vraaggestuurd worden. “We stappen af van een lineaire keten, waarin we tegen zo laag mogelijke kosten proberen te produceren. Er gaat steeds meer vraag-gestuurd en circulair geopereerd worden. Daarbij wordt gestreefd naar eerlijke prijzen. Dat betekent dat de retail in de toekomst de producenten niet meer het mes op de keel kan zetten. Er komt een groeiende, wederzijdse afhankelijkheid. Deze mondt uit in een duurzamere en gezondere productieketen met een verantwoorde productie die ten goede komt aan het klimaat en de energietransitie. Een verantwoorde supply chain met ketensamenwerking die echt oprecht is. Met eerlijke verdienmodellen en een optimale transparantie.” De sectormanager besluit: “Een optimale samenwerking binnen een vraaggestuurde keten is key. Daarmee kunnen we een circulaire keten vormen. De biologische afzet heeft het momenteel best lastig, maar met een overheid die meer gaat stimuleren op het gebied van gezondheid en duurzaamheid, voorzien wij een hele mooie toekomst.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur