Volgens de onderzoeker is de oplossing voor het vergroten van de consumptie van peulvruchten om Europese tradities op te bouwen in plaats van te focussen op vervangers die op vlees moeten lijken. Foto: Canva
In dit artikel
De Europese consumptie van peulvruchten komt niet overeen met nationale voedingsaanbevelingen.
Niet bewust van de voordelen van peulvruchten
âIn Europa worden peulvruchten voornamelijk geteeld als veevoer. Als voedsel voor mensen wordt hun potentieel onderbenut. Dit komt voornamelijk door een gebrek aan bewustzijn en culinaire traditie. Mijn studies tonen aan dat Europeanen zich niet bewust zijn van de voordelen die peulvruchten bieden. vooral op het gebied van duurzaamheid en klimaatvriendelijkheidâ, zegt onderzoeker Katharina Henn. Henn onderzocht het peulvruchtengebruik in de vijf landen om daarbij de obstakels voor consumenten te identificeren. Waar het bewustzijn bij Denen in de middenmoot valt, is de consumptie beneden gemiddeld. In het Verenigd Koninkrijk is het bewustzijn juist minder aanwezig, terwijl de consumptie juist groter is. Mogelijk zou dit komen doordat de âbaked beansâ (onderdeel van het typische Engels ontbijt) worden meegenomen in de groente- en fruitaanbevelingen in het Verenigd Koninkrijk.Peulvruchten in Duitsland uit de mode geraakt
Spanje staat aan top als het gaat om bewustzijn, variatie in gebruikte peulvruchten en totale consumptie. Culinaire tradities uit het Midden-Oosten zouden hier een verklaring voor kunnen zijn. âIn Duitsland waren er ooit veel traditionele gerechten met peulvruchten, zoals linzen- en worststoofpot. Maar ze zijn uit de mode geraakt. Dit verklaart deels waarom Duitsers zoveel weten over peulvruchten, maar er niet dezelfde trek in hebbenâ, aldus Henn over de bevindingen in Duitsland.Voorkeur geven aan peulvruchten zoals ze zijn
Volgens de onderzoeker is de oplossing voor het vergroten van de consumptie om Europese tradities op te bouwen in plaats van te focussen op vervangers die op vlees moeten lijken. âEr is veel interesse in vleesvervangers omdat de industrie denkt dat consumenten producten nodig hebben die lijken op bekende voedingsmiddelen, zoals burgers. Maar vanuit voedingsoogpunt hebben we deze imitatieproducten niet nodig. Onze onderzoeken tonen zelfs aan dat consumenten vaak de voorkeur geven aan peulvruchten zoals ze zijnâ, zegt Katharina Henn.Wat echt nodig is, is kennis en inspiratie om peulvruchten klaar te maken voor maaltijdenâPeulvruchten zijn al heel lang een traditioneel voedingsmiddel, dus het zou welkom zijn om ze in een breder scala aan producten op te nemen.â Volgens haar is veel aanpassing en innovatie daarvoor niet nodig, niet zoals bij insecten of kweekvlees. âWat echt nodig is, is kennis en inspiratie om ze klaar te maken, zodat mensen bij het plannen van maaltijden rekening gaan houden met peulvruchten.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst