Skip to content

Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’ over

Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’ over en voegt hiermee een deels plantaardige variant op kaas aan haar portfolio toe.

Updated on:
Business
Nieuws
Westland Kaas premium

Met het merk ‘Kees’ voegt familiebedrijf Westland Kaas naar eigen zeggen een bijzondere kaasvariant aan haar aanbod toe. - Foto: Canva

Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’ over en voegt hiermee een deels plantaardige variant op kaas aan haar portfolio toe.

Het Leidse Keesmakers, voormalig eigenaar van het merk ‘Kees’, ging eind vorig jaar failliet. De toenmalige eigenaren gaven aan te hopen dat een ander bedrijf het merk Kees zou overnemen. Dat blijkt nu gelukt.

Deels plantaardig

Met het merk ‘Kees’ voegt familiebedrijf Westland Kaas naar eigen zeggen een bijzondere kaasvariant aan haar aanbod toe. ‘Kees’ is gemaakt van magere koemelk. Het productieproces is vergelijkbaar met dat van het maken van Goudse kaas. Alleen zijn bij ‘Kees’ de zuivelvetten vervangen door plantaardige oliën die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren. Westland geeft aan dat ‘Kees’ hiermee een variant op kaas is die deels plantaardig is, 50% minder verzadigde vetten bevat en daarmee goed is voor je cholesterol. “We zijn erg blij dat we ons portfolio, met merken als Old Amsterdam en Maaslander, kunnen verrijken met ‘Kees’,” vertelt waarnemend CEO Ronald van Zetten.

Kaasvarianten en -alternatieven van Westland Kaas

Westland Kaas richt zich al langere tijd op het aanbieden van kaasvarianten en -alternatieven. Zo lanceerde de onderneming in 2021 samen met Those Vegan Cowboys plantaardige kaas onder het merk WildWestland. De eerste drie producten waren zachte smeerkazen op basis van biologische kokosolie en raapzaadolie. Afgelopen jaar kwamen daar plakken smeltkaas bij.

Externe partijen

De onderneming beschikt niet over eigen productie of rijpingslocaties, maar werkt daarvoor samen met externe partijen. De onderneming richt zich volledig op de marketing, verkoop en productontwikkeling. Het merk ‘Kees’ is bedacht door Marc van Wanroij en Gijs Jansen en werd in 2011 geïntroduceerd bij kaaswinkels, supermarkten en ziekenhuizen in Nederland.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen