Skip to content

Impossible Foods snijdt weer in personeelsbestand

De Amerikaanse producent van vleesvervangers Impossible Foods wil snijden in het personeelsbestand. Het zou gaan om 20% van de banen.

Updated on:
Business
Nieuws
Impossible Foods premium

Foto: SIPA USA

De Amerikaanse producent van vleesvervangers Impossible Foods wil snijden in het personeelsbestand. Het zou gaan om 20% van de banen.

Dat komt bovenop de ontslagronde van oktober vorig jaar. Daarover bericht internationaal persbureau Bloomberg.

100 banen weg bij Impossible Foods

De onderneming zou momenteel zo’n 700 medewerkers hebben. De nieuwe ontslagronde zou gaan om ruim 100 banen. Bloomberg sprak met een bron van binnen het bedrijf en beschikt over een intern document waarin medewerkers ook aanbiedingen werden gedaan om het bedrijf te verlaten.

Reden voor ontslagronde onduidelijk

De reden voor de vermeende ontslagronde is niet direct duidelijk. Impossible Foods reageert niet op verzoeken om een reactie. Bij de vorige personeelsmaatregelen was de reden dat het bedrijf ‘wilde groeien en zich snel wilde kunnen aanpassen aan andere marktomstandigheden’.

‘Modeverschijnsel’

Recent publiceerde Bloomberg een artikel over Impossible Foods en Beyond Meat. Daarin beschreef het vleesvervangers als ‘een modeverschijnsel’ en ‘een flop’. Impossible Foods reageerde fel op het artikel en schreef een blog waarin het stelt dat het artikel meer een opiniestuk is dan een redactioneel artikel met feiten. Ook plaatste het een paginagrote advertentie in de New York Times.

Reactie Impossible Foods

In de blog stelt de producent dat het ‘elk jaar recordverkopen behaalt’ sinds de producten werden gelanceerd. ‘Bijna de helft van de mensen die Impossible-producten proberen, koopt ze opnieuw – een aanzienlijk en veelbelovend retentiepercentage’, aldus het bedrijf. “We hebben er nooit aan getwijfeld dat het bereiken van onze missie een lange reis zal zijn vol hoogte- en dieptepunten, overwinningen en tegenslagen en als we het goed doen, voortdurende impact op het klimaat. (...) De realiteit is dat de categorie plantaardig vlees nog jong is en nog volledig moet worden gedefinieerd. We zijn trots op ons leiderschap in de categorie, ook al betekent dat dat we het soms moeilijk hebben”, zo schreef het bedrijf.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur