Skip to content

Lidl gaat het aanbod gezonde en duurzame voeding vergroten

Lidl zegt zich meer in te gaan zetten om het aandeel gezonde en duurzame voeding in de supermarkt te laten stijgen.

Updated on:
Nieuws
Retail
Lidl gezonde voeding premium

In de periode tot 2025 gaat Lidl zich verder inzetten om het aantal volkorenartikelen uit te breiden Foto: Canva

Lidl zegt zich meer in te gaan zetten om het aandeel gezonde en duurzame voeding in de supermarkt te laten stijgen.

In 2025 moet 38% van het aanbod binnen de Schijf van Vijf vallen. Dat blijkt uit het nieuwe ‘Inkoopbeleid Bewuste Voeding’. Lidl belooft het voedingsaanbod in winkels gezonder te gaan maken. De huismerken van de winkelketen worden dit jaar geanalyseerd en verschillende acties vinden plaats: meer volkoren, minder suiker en zout en meer plantaardige eiwitbronnen. Tussen 2015 en 2021 reduceerde Lidl het gebruik van suiker met 15,9% en zout 20%. Waar in 2015 nog 136 gram suiker per kilo product werd verkocht, was dit in 2021 nog maar 114,6 gram per kilo verkocht product. Uiterlijk in 2025 wil de winkelketen de gemiddelde hoeveelheid toegevoegde suiker en zout met 20% hebben verminderd.

Meer volkorenproducten bij Lidl

In de periode tot 2025 gaat Lidl zich verder inzetten om het aantal volkorenartikelen uit te breiden en wil de discounter het volkorenaandeel in de huismerken vergroten. Ook worden er meer gezonde vetten en oliën gebruikt in huismerkproducten en waar kan vervangen met in Europa geteelde plantaardige oliën. Als dit niet kan, wordt gekozen voor gecertificeerde alternatieven. Sinds 2017 gebruikt de winkelketen duurzaam gecertificeerde palmolie.

Ambities eiwittransitie nog niet duidelijk

Waar Lidl bij sommige onderdelen heldere doelen stelt, is dat bij plantaardige eiwitbronnen nog niet het geval. Vanaf dit jaar gaat de supermarkt meer inzicht geven in het aandeel dierlijke eiwitbronnen in vergelijking met plantaardige. Daarnaast moet uiterlijk in 2025 het aandeel plantaardige eiwitbronnen zijn verhoogd. Op dit moment heeft het vega-huismerk Vemondo een assortiment van 27 producten.

Meer gezonde en duurzame voeding in supermarkt

Het kabinet wil dat het aanbod in de supermarkten gezonder en duurzamer wordt. Staatssecretaris Maarten van Ooijen meldde onlangs in een Kamerbrief over Preventieaanpak Leefstijl dat hij onderzoek wil doen naar de wettelijke mogelijkheden om voedingsmiddelen gezonder te maken. Uit de Superlijst Gezondheid 2022 blijkt dat Lidl samen met Ekoplaza voorop loopt in het aanbieden van gezonde voeding.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur