De omzet van de fabrikant van onder meer Liga, TUC, Lu en Oreo kwam in Europa over het afgelopen jaar met $ 11,42 miljard nog wel 2,4% hoger uit. Foto: Canva
Koek, chocola- en snackfabrikant Mondelez ziet de volumes in Europa teruglopen.
Over heel 2022 bleven de verkopen vergeleken met een jaar eerder nog net stabiel, maar in het vierde kwartaal was in deze regio sprake van een daling van de volumes met 3,9%.
Jaaromzet Mondelez: $ 31,5 miljard
De omzet van de fabrikant van onder meer Liga, TUC, Lu en Oreo kwam in Europa over het afgelopen jaar met $ 11,42 miljard nog wel 2,4% hoger uit, maar dat was geheel te danken aan hogere verkoopprijzen. Voor het hele concern bedroeg de jaaromzet $ 31,5 miljard, 12,3% hoger dan in 2021 waarvan 9,7% te danken was aan het opvoeren van de prijzen. Door hogere kosten, maar ook een boete van de Europese Commissie daalde de operationele winst met 24% naar ruim $ 3,53 miljard.
“Deze resultaten werden onderschreven door aanhoudende kracht op opkomende en ontwikkelde markten, maar ook sterke bijdragen van recent verworven bedrijven”, zegt de Belgische topman Dirk van de Put. “We hebben belangrijke vooruitgang geboekt bij onze strategie van het versnellen van de groei en het focussen op de aantrekkelijke en weerbarstige categorieën chocolade, biscuit en gebakken snacks.”