Hamburger gemaakt van insecten. - Foto: ANP
In dit artikel
Consumenten staan iets meer open voor het eten van insecten, wanneer zij worden geïnformeerd over de duurzaamheidsvoordelen zoals circulariteit.
Consumenten die sowieso al rekening houden met duurzaamheid, zijn niet gevoeliger voor het eten van insecten dan consumenten voor wie duurzaamheid een minder belangrijke rol speelt in hun leven. Dat blijkt uit onderzoek door Wageningen University & Research.
18 insectenproducten proeven
Ongeveer 2.000 Nederlanders werden gevraagd naar hun mening rondom duurzaamheid en insecten. Vervolgens kregen de deelnemers een menu met 18 op insecten gebaseerde producten voorgelegd, van burgers, wraps en nuggets tot ijsjes, shakes en muffins. Daarna moesten de deelnemers aangeven hoe waarschijnlijk het was dat ze de producten zouden bestellen. Nadat de deelnemers werden geïnformeerd over de circulaire aspecten van voeding op basis van insecten, steeg hun koopintentie licht, maar significant. Consumenten lijken daarbij eerder bereid producten te kopen die geen zichtbare insecten bevatten dan producten waarin je kunt zien dat er insecten inzitten.
Volgens de onderzoekers was het een verrassende uitkomt dat hoe sterker de insectenfobie bij consumenten was, hoe vatbaarder ze leken te zijn voor informatie over circulariteit (hun koopintentie werd groter nadat ze informatie over circulariteit hadden gekregen).
Verschillen tussen vrouwen en mannen
De onderzoekers zagen in aankoopintenties een verschil tussen vrouwen en mannen. Bij vrouwen was de stijging in koopintentie na geïnformeerd te zijn groter dan bij mannen. Datzelfde verschil was er tussen oudere en jongere deelnemers: oudere mensen waren na het verstrekken van informatie meer geneigd een insectenproduct te kopen dan jongeren.
Het is belangrijk dat er simpelweg meer aantrekkelijke en smakelijke insectenproducten beschikbaar zijn voor consumenten
De acceptatie van insectenproducten stijgt dus licht naarmate consumenten beter zijn geïnformeerd over duurzaamheid en circulariteit, zo blijkt uit de studie. Maar met informatie alleen gaat de consument niet overstag, zo denkt onderzoeker Hans Dagevos: âHet is ook belangrijk dat er simpelweg meer aantrekkelijke en smakelijke insectenproducten beschikbaar zijn voor consumenten. Daarvoor moeten insecten toch echt eerst mainstream worden in de supermarkt en in onze eetcultuur. Op dit moment zijn er nog nauwelijks insectenproducten te koop en kunnen we ze dus ook niet leren kennen, smaakervaringen opdoen en ze ook in de keuken gebruiken. Hoe beter ze beschikbaar worden, hoe meer we ze gaan accepteren en gebruiken.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst