Skip to content

Wakker Dier telt minder vleesreclames

Updated on:
Nieuws
Retail
Vlees ging 18.345 keer in de reclame, volgens tellingen van Wakker Dier. - Foto: ANP

Vlees ging 18.345 keer in de reclame, volgens tellingen van Wakker Dier. - Foto: ANP

Het aantal speciale aanbiedingen van vlees door supermarkten is vorig jaar met gemiddeld 6% verminderd, meldt actiegroep Wakker Dier.

“Een goede ontwikkeling, waaraan de meeste supermarkten bijdragen”, aldus de organisatie over de uitkomsten van 2022. Wakker Dier vlooit jaarlijks de reclamefolders uit.

Vlees ging 18.345 keer in de reclame. Albert Heijn, Lidl en Dirk liepen voorop in de beperking ervan en schrapten elk ongeveer 20% van hun vleesaanbiedingen.

Niet alle supermarkten verminderen vleesaanbiedingen

Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal vleesaanbiedingen bij van twaalf supermarktconcerns. Behalve de reeds genoemde zijn dat Aldi, Coop, DekaMarkt, Hoogvliet, Jumbo, Picnic, Plus, Spar en Vomar.

De dalende de trend is niet overal te zien, bij een enkeling zag Wakker Dier tot haar grote ongenoegen zelfs het tegendeel. Ze spreekt zelfs van “schaamteloos opstuwen van de vleesconsumptie”. “Steeds meer mensen willen bewust minder vlees eten”, aldus de organisatie. Wie daarin niet met de aanbiedingen volgt, werkt volgens Wakker Dier “deze verandering actief tegen”.

Minder aanbiedingen met keurmerk dierenwelzijn

Wakker Dier maakt een onderscheid tussen typen vleesaanbiedingen. Bij Spar daalde weliswaar het totale aantal vleesaanbiedingen met 32%, maar dat kwam volgens Wakker Dier doordat de supermarkt minder vlees met een dierenwelzijnskeurmerk in de aanbieding deed. Het aantal aanbiedingen per kilo (kiloknallers) steeg juist. Ook bij Plus en Vomar nam het aantal kilo-aanbiedingen toe.

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau