Alle bedrijfsonderdelen van Cosun lieten afgelopen jaar verbetering zien. De omzet in de suikerbieten steeg van € 811 miljoen naar ruim € 1 miljard. Foto: Peter Roek
Cosun maakte in 2022 fors meer omzet en winst dan een jaar eerder.
Een hogere bietenprijs was keihard nodig om de telers uit de kosten te laten komen en de teelt interessant te houdenCosun maakte eerder deze week al de bietenprijs bekend. Die is met â¬Â 65,30 per ton bieten fors hoger dan voorgaande jaren. Dat komt mede door een nieuwe rekensystematiek. Hierbij wordt voor het bepalen van de prijs niet meer gekeken naar de prestaties op gebied van suiker in het afgelopen kalenderjaar, maar naar het suikerjaar dat loopt van oktober tot oktober. Daarmee wordt beter aangesloten bij de huidige situatie in plaats van dat wordt teruggekeken. Voor de rest van de onderdelen wordt nog wel gekeken naar het kalenderjaar. âWe zijn ontzettend blij met de bietenprijs. Een hogere bietenprijs was keihard nodig om de telers uit de kosten te laten komen en de teelt interessant te houdenâ, aldus Dirk de Lugt, voorzitter van de raad van beheer van Cosun. Wanneer met de oude systematiek gerekend zou worden, zou de bietenprijs uitkomen op zoân â¬Â 46. Om mee te bewegen met de hogere kosten die bietentelers maken, onder andere door te moeten beregenen bij droogte, verhoogt Cosun de basisprijs voor suikerbieten vanaf 2023 naar â¬Â 35. De basisprijs was vanaf 2017 â¬Â 32,50.
Cosun zet groots in op bedrijfsontwikkelingen
Voor het huidige jaar verwacht de onderneming betere resultaten dan in 2022. Toch verwacht het dat âde turbulentie blijftâ en dat er ook impact van de inflatie op sommige bedrijfsonderdelen zal zijn. Hoogwaardige ingrediënten, waar bijvoorbeeld Sensus zich op richt met het vezelingrediënt inuline uit chicorei, zullen afname van de vraag zien door hogere prijzen. Cosun zet, naast de stabiele factoren aardappelen, suikerbieten en chicorei, groots in op nieuwe bedrijfsontwikkelingen. Zo is het bezig met nieuwe ingrediënten op basis van veldbonen, bietenpulp en aardappel voor de markt van vlees- en zuivelvervangers. Het nieuwe bedrijfsonderdeel Cosun Protein zet een eiwitisolaat voor gebruik in plantaardige zuivelvervangers in de markt. Daarvan is net een eerste partij verkocht. Ook ontwikkelde het een ingrediënt op basis van bietenpulp dat bite en sappigheid aan vleesvervangers moet geven. De verwachtingen voor deze nieuwe bedrijfsactiviteiten zijn hoog. Aviko Rixona ontwikkelde een plantaardige kaasvervanger op basis van aardappel, waarvan de eerste producten voorzichtig op de markt komen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij