Skip to content

Comité: supermarkten werken groei afzet bioconserven tegen

Een scheve margeverdeling bij biologische conserven belemmert de groei van de afzet ervan, zegt het Biologisch Conserven Comité na onderzoek.

Updated on:
Nieuws
Retail
Volgens het Biologisch Conserven Comité positioneren supermarkten biologische producten als duur en elitair vanwege de hoge marges. - Foto: ANP premium

Volgens het Biologisch Conserven Comité positioneren supermarkten biologische producten als duur en elitair vanwege de hoge marges. - Foto: ANP

Een scheve margeverdeling in de keten van biologische conserven belemmert de groei van de afzet van die producten. Dat zegt het Biologisch Conserven Comité na onderzoek. Supermarktketens strijken te hoge marges op voor bio en positioneren biologische producten daarmee als duur en elitair.

De prijs die consumenten betalen voor biologische conserven- en diepvriesgroenten is ruim voldoende, zegt Digni van den Dries, lid van het Biologisch Conserven Comité. “Hiermee kunnen alle kosten in de keten worden betaald en kan er voor de bioboer ruim voldoende overblijven.”

Verdeling van ‘consumenteneuro’

De verdeling van de ‘consumenteneuro’ in de keten is echter niet proportioneel, geeft Van den Dries aan. “Daarmee ontvangen de industriegroentetelers een niet-kostendekkende prijs. De marges van de grootwinkelbedrijven daarentegen zijn ruim hoger dan strikt noodzakelijk. In ieder geval is de marge, zowel in procenten als in euro’s, veel hoger dan de niet-biologische variant.” Het Biologisch Conserven Comité is in april vorig jaar ingesteld door Biohuis. Directe aanleiding was het achterblijven van telersprijzen, waarover een brandbrief werd verstuurd aan de industrie.

Teeltkosten fors gestegen, kosten in keten niet

Het comité heeft in het afgelopen half jaar onderzoek gedaan of het mogelijk is om tot een ‘kosten-realistische prijsontwikkeling’ te komen. Daarvoor zijn gesprekken gevoerd met verschillende schakels in de keten en gegevens onderzocht. Hieruit blijkt dat de teeltkosten op het agrarische bedrijf met 20 tot 25% zijn gestegen ten opzichte van 2020. De ketenkosten vanaf de boerderij tot aan de winkel zijn daarentegen niet noemenswaardig gestegen. De consument betaalt in de supermarkt vier tot tien keer het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologische conserven vanaf de boerderij. Daarbij speelt de werkwijze van de supermarktketens een grote rol, stelt het comité. Het grootwinkelbedrijf werkt op die manier mee aan het onterecht positioneren van biologische producten als duur en elitair. Daarmee werkt het de groei van de afzet van die producten onnodig tegen.

Comité wil transparanter beleid supermarkten

Het comité wil dat supermarktketens een transparanter beleid gaan voeren door hun marge op biologische producten gelijk te stellen met die van niet-biologische producten. Daarnaast moeten biologische producten een een prominentere plaats krijgen in de schappen. Er zijn geen aanwijzingen dat andere partijen in de keten dergelijke grote marges opstrijken, zegt het comité. Wel roept het alle schakels op om zich in te zetten om het doel van 15% biologisch in 2030 te realiseren. Wageningen Economic Research heeft ook onderzoek gedaan naar margeverdeling en de marktmacht van supermarkten. Uit de Agro-Nutrimonitor die in november 2022 werd gepresenteerd, bleek dat supermarkten juist verlies nemen op enkele biologische producten. Lees in dit artikel hoe dat zit.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Petra Frans

Freelance redacteur