Foto: Canva
âNet voor Wereldpeulvruchtendag (10 februari) werd bekend dat Nederlanders de afgelopen jaren meer peulvruchten zijn gaan eten.
Peulvruchten in de gratie krijgen
Verschillende bedrijven en initiatieven proberen de peulvrucht weer in de gratie te krijgen bij de consument. Zo startte conservenfabrikant Bonduelle eerder dit jaar de campagne âReset je receptâ. Hiermee geeft de producent receptinspiratie aan consumenten door bekende gerechten, zoals spaghetti bolognese, kipkerrie en chili con carne te veranderen in gerechten als âspaghetti bololinzenâ, âkik kerrieâ en âchili sin carneâ. Het vlees in de maaltijden wordt vervangen door linzen, kidneybonen en kikkererwten. De Nederlandse producent HAK introduceerde de afgelopen tijd nieuwe producten waarin groenten en peulvruchten centraal staan. Een voorbeeld zijn de kant-en-klare maaltijdzakken zoals âBurrito schotelâ, âLinzen curryschotelâ en âKikkererwtencurryâ. De producten moeten het de consument makkelijker maken voor peulvruchten te kiezen. HAK neemt ook deel aan de gebiedspilot in de gemeente Altena om interventies te testen waardoor consumenten meer plantaardig gaan eten. In supermarkten worden bijvoorbeeld producten speciaal gepositioneerd of proeverijen gehouden.Goede bron eiwitten en vitaminen
Peulvruchten worden gezien als een goede bron van plantaardige eiwitten. Ze bevatten ijzer, vitamine B1 en veel vezels. De algemene opvatting is dat ze een belangrijke rol kunnen spelen in de eiwittransitie. Sommige peulvruchten hebben ook de stempel kansrijk gewas voor teelt in Nederland. Een voorbeeld hiervan zijn veldbonen. Er wordt volop geïnnoveerd en onderzocht wat de kansen zijn. Lokale samenwerkingen en ketens worden opgezet, met als doel producten â de hele peulvrucht of een bewerking ervan â naar de markt te brengen. Een succesvolle marktintroductie die staande houdt, slaagt echter alleen als de consument de producten koopt, eet en dat weer herhaalt. En die consumptie kan, zoals de cijfers laten zien, nog wel wat omhoog. Zoals wereldvoedselorganisatie FAO zegt: âWereldpeulvruchtendag is een geweldige kans om het publiek bewust te maken van de voedingsvoordelen van het eten van peulvruchtenâ.Bekijk ook de video: Hoe populair zijn peulvruchten in Nederland?
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij