De omzet van de voedingstak van DSM zag de grootste groei (23%) van alle takken. Foto: ANP
In dit artikel
DSM verhoogt de omzet over 2022 naar € 8,4 miljard.
Dat is te danken aan de prijsverhogingen die het bedrijf heeft doorgevoerd. Toch blijken de verhogingen niet genoeg om de kosten volledig te dekken en daarom levert DSM in op winstgevendheid.
Grootste groei voor voedingstak DSM
De omzet van DSM steeg in vergelijking met 2021 met 15%. Het volume aan verkochte producten bleef hetzelfde. De omzet van de voedingstak van DSM zag de grootste groei (23%) van alle takken. De omzet kwam uit om € 1,5 miljard en blijft daarmee nog wel het kleinste onderdeel van DSM. Het volume nam met 3% toe. Om de kosten te dekken, zijn de prijzen in 2022 met 7% verhoogd. Ook in de andere bedrijfstakken werden de prijzen opgehoogd.
DSM moest van onverkochte voorraden af
In het vierde kwartaal kreeg de winstgevendheid van DSM het moeilijker. De aangepaste winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen (ebitda) kreeg ook een klap. Met € 293 miljoen lag dit resultaat 14% lager dan een jaar eerder. Over heel 2022 lag de ebitda 5% lager dan het voorgaande jaar en komt uit op € 767 miljoen. Naast de hogere prijzen die DSM zelf moest betalen voor grondstoffen, kwam dit ook doordat de verkoopprijzen voor vitaminesupplementen die het bedrijf maakt lager waren. Ook moest DSM van onverkochte voorraden af. Die problemen raakten de divisie voor diervoeder- en geneesmiddelen het hardst.
Fusie met Firmenich
DSM wil nog geen verwachtingen delen over de rest van dit jaar. Dat komt omdat het bedrijf eerst de fusie met zijn Zwitserse branchegenoot Firmenich wil afronden. De bedrijven kondigden die samensmelting in het voorjaar van 2022 aan. In de aanloop naar die fusie doorging DSM al een transformatie waarbij het zijn divisies voor specialistische materialen verkocht om zich volledig op de voedings- en verzorgingsmarkt te richten.
Firmenich kwam ook met zijn resultaten van het afgelopen halfjaar naar buiten en meldde een hogere omzet. Ook dit bedrijf verhoogde de prijzen om de gestegen kosten te compenseren. Daarbij profiteerden de Zwitsers ook van de sterke vraag naar hun geur- en smaakstoffen. Maar de sterke Zwitserse frank zat de winstgevendheid dwars en de marges daalden daardoor iets.
Mede-auteur: Alieke Hilhorst