Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Supermarktconcern Ahold Delhaize wil dat leveranciers hun prijzen snel verlagen. Daarnaast moet de marge bij dochterbedrijf Albert Heijn weer omhoog.
âRekensom CBS klopt nietâ
Volgens de topman van het supermarktconcern zijn de dagelijkse boodschappen minder duur dan menigeen denkt. De rekensom van statistiekbureau CBS klopt volgens hem niet. De statistici hebben de inflatie van voedingsmiddelen berekend op 17,6% in januari. Volgens de Ahold-topman zijn de prijsverhogingen in zijn supermarkten âaanzienlijkâ lager. Bovendien kopen consumenten volgens hem vaker de goedkopere huismerken. Steekproeven tonen dit niet aan. Zo ligt Goudse kaas onder het eigen label Beter voor koe, natuur en boer nu bij Albert Heijn in de schappen voor prijzen van â¬Â 9,12 tot â¬Â 9,75 per stuk. De prijzen van jong tot belegen liggen daarmee 32 tot 38% hoger dan een jaar geleden. Het CBS berekent voor de productgroep kaas en kwark een prijsverschil op jaarbasis van 30%.Ander koopgedrag
En een liter halfvolle melk van de Zaande Hoeve kost nu â¬Â 1,19 per pak. Eenzelfde pak onder AH-logo koe, natuur & boer staat in het schap voor â¬Â 1,45 per liter. Beide producten zijn zoân 26% duurder dan een jaar geleden. Begin januari lag het verschil met een jaar geleden zelfs op 33%. Dat komt omdat de melkprijzen vorig jaar in de loop van januari al werden verhoogd. Het CBS berekende over januari een prijsverschil van 27%. Daaruit kan niet worden opgemaakt Albert Heijn een veel lagere prijsverhoging heeft doorgevoerd dan de cijfers van het CBS uitwijst. Peter Hein van Mullingen, hoofdeconoom bij CBS, geeft hetzelfde aan: âOnze inflatiecijfers worden gebaseerd op een vast boodschappenmandje. Ik denk dat Muller zinspeelt op het feit dat consumenten ander koopgedrag vertonen: ze zullen goedkopere producten kopen. Als mensen overstappen op goedkopere alternatieven zijn ze misschien minder kwijt, maar de prijzen worden daar natuurlijk niet lager van. Bovendien vinden weinig mensen het plezierig om noodgedwongen over te moeten stappen omdat boodschappen anders onbetaalbaar worden.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp