Skip to content

Smaak belangrijkere drijfveer geworden voor aankoop plantaardig

Smaak is voor meer consumenten een belangrijke drijfveer geworden om producten met plantaardige eiwitten te kopen. Smaak staat op de tweede plek als reden om voor plantaardig te kiezen.

Updated on:
Nieuws
Retail
smaak plantaardig

Foto: Hans Prinsen

Smaak is voor meer consumenten een belangrijke drijfveer geworden om producten met plantaardige eiwitten te kopen. Smaak staat op de tweede plek als reden om voor plantaardig te kiezen.

De belangrijkste reden om deze producten te kopen is gezondheid, hoewel dit minder belangrijk is geworden dan twee jaar geleden. Lokale productie speelt als driver voor aankoop nog een bescheiden rol. De grootste barrière om plantaardig te kopen is de prijs, gevolgd door de smaak. Dat blijkt uit onderzoek door DVJ-Insights in opdracht van Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd onder een groep van 255 personen die ‘geen afwijzers van plantaardige variaties zijn’ met een leeftijd van 18 jaar of ouder en (mede) verantwoordelijk voor de aankoop van boodschappen.

Kennisniveau en aankoopbereidheid consumenten

Doel was om in kaart te brengen wat het kennisniveau en de aankoopbereidheid van consumenten is ten aanzien van plantaardige eiwitten, al dan niet van Nederlandse bodem. In 2021 en 2017 werd het onderzoek ook al uitgevoerd en de resultaten werden vergeleken met het nieuwe onderzoek.

Lokale eiwitteelt

Uit de studie blijkt dat meer dan de helft van de consumenten extra gemotiveerd zou zijn een plantaardig product te kopen, wanneer ze zouden weten dat de eiwitten in Nederland geteeld zijn. Consumenten zouden dan het liefst paddenstoelen en peulvruchten van Nederlandse bodem willen kopen. Het verschil tussen 2021 en het nieuwe onderzoek in de motivatie om plantaardige eiwitten uit Nederland te kopen is minimaal.

Boeren steunen, duurzaamheid en klimaat

De belangrijkste meerwaarde van producten van Nederlandse eiwitten voor consumenten is het steunen van lokale boeren, duurzaamheid en dat het beter is voor het klimaat. Vergeleken met 2021 is dierenwelzijn minder relevant geworden. Men vindt dat over het steunen van lokale boeren, beter voor het klimaat en duurzaamheid het meest gecommuniceerd zou moeten worden. Ten opzichte van het vorige onderzoek vindt men het belangrijker geworden het gezondheidsbelang te communiceren.

De studie bevestigt een groeiende consumentenwens om meer verbinding te maken met de boeren die ons voedsel produceren

Henk Janknegt, voorzitter van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland

Herkomst

Voor een derde van de Nederlandse consumenten is herkomst (lokaal voedingsmiddel) in het afgelopen jaar belangrijker geworden bij het maken van hun keuze. Dit komt door de discussie rondom de boer en het Klimaatakkoord. Opvallend is dat wanneer ingrediënten Nederlands zijn of alleen de productie in Nederland plaatsvindt, dit ervoor zorgt dat producten een deel van hun ‘lokale gevoel’ verliezen. Een lokale producent (bijvoorbeeld Streeckgenoten) of een regionale herkomst van het eindproduct (bijvoorbeeld bruine bonen uit Zeeland) worden het meest als lokaal ervaren door consumenten.

Zichtbaarheid

Henk Janknegt, voorzitter van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland: “De studie bevestigt een groeiende consumentenwens om meer verbinding te maken met de boeren die ons voedsel produceren. De uitdaging nu is om dit zichtbaar te maken naar Nederlanders. De meer dan 50 bij ons aangesloten eiwit-telende boeren werken hier maar al te graag aan mee.”

Kennis van eiwitten

De kennis van dierlijke eiwitten is groter dan van plantaardige eiwitten. Een meerderheid weet niet welke producten rijk zijn aan (plantaardige) eiwitten. Ten opzichte van 2017 is er een stijgende lijn te zien in de bekendheid met plantaardige eiwitten in noten en peulvruchten. De kennis over eieren en plantaardige zuivel neemt af.

Noten, peulvruchten en paddenstoelen

Noten, peulvruchten en paddenstoelen zijn de meest gebruikte plantaardige producten. Bij kant-en-klare vleesvervangers is een verschuiving te zien van 53% van de consumenten die ze (wel eens) consumeert in 2021 naar 59% in 2023.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur